صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۲:۴۴
  • دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 20 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۲۹ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 20
کد خبر: ۱۹۴۷۹۵
احمد دستمالچیان، سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

دستاوردهای منطقه‌ای سفر نخست‌وزیر عراق به سوریه

احمد دستمالچیان، سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان نخستین دستاورد سفر نخست‌وزیر عراق به سوریه را تقویت ارتباط میان دو کشور خواند و گفت: نخستین دستاوردی که بعد از این سفر حاصل شد، تقویت ارتباط میان عراق و سوریه برای توسعه همکاری‌ها در بخش‌های مختلف به‌ويژه تقویت همکاری با محوریت مقاومت و دفاع از استقلال دو کشور است.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در رأس هیئتی عالی‌رتبه در دمشق حضور دارد. وی در این سفر با مقام‌های سوری ازجمله بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور دیدار و درباره آخرین تحولات منطقه و راه‌های تقویت روابط اقتصادی دو کشور گفت‌وگو کرد.

 

احمد دستمالچیان، سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان درباره سفر محمد شیاع السوداني، نخست وزیر عراق به سوریه برای دیدار و رایزنی با بشار اسد، رئیس جمهور این کشور و اهمیت تقویت روابط عراق و سوریه به «راهبرد معاصر» گفت: عراق و سوریه به عنوان دو همسایه دارای مرز مشترک و شباهت های بسیار زیاد فرهنگی و مذهبی، در دوران حکومت حزب بعث امکانی برای گسترش روابط توأم با آرامش برای دو کشور فراهم نشد.

 

توسعه همکاری های فی مابین عراق و سوریه در تقویت محور مقاومت در منطقه بسیار تأثیرگذار است

وی افزود: سقوط رژیم دیکتاتوری صدام به کلید خوردن رابطه جدیدی میان عراق و سوریه منجر شد، لذا دو کشور تلاش کردند به اشکال مختلف با وجود مشکلات فراوان زمینه بازگشت به توسعه روابط دیپلماتیک را فراهم کنند.

 

سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان درباره دستاوردهای سفر نخست وزیر عراق به سوریه عنوان کرد: نخستین دستاوردی که بعد از این سفر حاصل شد، تقویت ارتباط میان عراق و سوریه برای توسعه همکاری ها در بخش‌های مختلف به‌ويژه تقویت همکاری با محوریت مقاومت و دفاع از استقلال دو کشور است.

 

دستمالچیان گفت: با توجه به اینکه عراق و سوریه دو دولت از کشورهای محور مقاومت به شمار می روند، توسعه همکاری های فی مابین در تقویت محور مقاومت در منطقه بسیار تأثیرگذار است و مانع بزرگی در برابر رویکردها و اعمال خصمانه رژیم صهیونیستی علیه منطقه می شود.

 

وی درباره وجود فرصت های همکاری های اقتصادی میان عراق و سوریه گفت: یکی دیگر از دستاوردهای سفر نخست وزیر عراق به سوریه بخش اقتصادی است، زیرا بعد از تحمیل فشارهای مختلف از سوی دنیای غرب و  رژیم صهیونیستی به سوریه، مردم سوریه مایل به توسعه همکاری در بخش های اقتصادی با کشورهای متحد و دوست خود مانند ایران و عراق هستند.

 

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: وجود ظرفیت های بسیار خوب و متنوع اقتصادی برای سرمایه گذاری در سوریه، دولتمردان عراق را متوجه سوریه کرده است؛ به این خاطر عراقی ها مایلند از این فرصت برای نزدیک تر شدن هر چه بیشتر به سوریه استفاده کنند. 

 

سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان گفت: گسترش روابط اقتصادی میان عراق و سوریه از جنبه تقویت مالی محور مقاومت برای جلوگیری از اقدامات خصمانه رژیم کودک کش صهیونیستی در منطقه بسیار مهم است.

 

دستمالچیان با بیان اینکه باید در زمينه ایجاد تغییرات جدی در منطقه نگاه متفاوتی داشت، تأکید کرد: نزدیک به 11 سال است در زمینه تغییرات سیاسی در منطقه تحقیق می کنم. به جرئت می توان گفت، از شروع بهار عربی تاکنون منطقه غرب آسیا شاهد طیف بزرگ تغییرات گسترده سیاسی و اجتماعی بوده است و خواهد بود. به همین دلیل کشورهای مختلف منطقه در جریان مسیر تندباد تغییراتی قرار دارند که دنیای جدید و عصر اطلاعات ایجاد می کند.

 

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در عصر مشارکت های مردمی زندگی می کنیم، رژیم هایی که نتوانند خود را با تغییرات وفق دهند، در مسیر تند باد قرار می گیرند و به سرنوشت رژیم هایی مانند قذافی، عبدالله صالح، بن علی، حسنی مبارک و صدام دچار می شوند.

 

دستمالچیان تصریح کرد: می توان پیش بینی کرد منطقه غرب آسیا در 10 سال آینده دچار دگرگونی های عمیق می شود؛ به طوری که شاهد از بین رفتن بسیاری از رژیم های فعلی غیر مردمی خواهیم بود، بنابراین تقویت کشورهایی که حامی مقاومت ملت های آزاده هستند، بسیار مهم است. به همین دلیل کشورهای حامی محور مقاومت تلاش می کنند ارتباط خود را گسترش دهند و تقویت کنند.

 

نظر شما