صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۳:۴۷
  • چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Wednesday 15 May 2024
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۶ - ۲۸ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 19
کد خبر: ۱۹۵۲۲۵

هشدار سازمان ملل درباره تبعات استفاده مخرب از هوش مصنوعی

دبیر کل سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه درباره تبعات آنچه «استفاده مخرب» از هوش مصنوعی است هشدار داد و تصریح کرد استفاده از این ابزار‌ها می‌تواند باعث ایجاد مرگ و ویرانی شود.

به گزارش راهبرد معاصر؛ آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد امروز سه‌شنبه هشدار داد استفاده مخرب از سیستم‌های هوش مصنوعی می‌تواند باعث ایجاد مرگ و ویرانی‌های «وحشتناکی» شود.

به گزارش گاردین، گوترش گفت استفاده نامناسب از هوش مصنوعی برای اهداف تروریستی، مجرمانه یا دولتی می‌تواند باعث ایجاد «آسیب‌های عمیق روان‌شناختی» شود.

وی مدعی شد حملات سایبری که به وسیله هوش مصنوعی تقویت شده‌اند همین الان در حال هدف قرار دادن عملیات‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل هستند.

دبیر کل سازمان ملل تصریح کرد: «استفاده مخرب از سیستم‌های هوش مصنوعی برای اهداف تروریستی، مجرمانه یا دولتی می‌تواند سطوح وحشتناکی از مرگ و ویرانی به بار آورده و باعث ایجاد میزان غیرقابل تصوری از روان‌زخم‌ها (تروما) و آسیب‌های عمیق روان‌شناختی شوند.»

آنتونیو گوترش که در نخستین جلسه شورای امنیت درباره هوش مصنوعی صحبت می‌کرد گفت که اختراع هوش‌های مصنوعی مولد (عبارتی که برای توصیف ابزار‌هایی مانند ChatGPT با قابلیت تولید متن، صدا و تصویر‌های قانع‌کننده بر اساس دستور‌های انسانی به کار می‌رود) می‌تواند نقطه عطفی در زمینه تولید دروغ‌رسانی و گفتار‌های نفرت‌پراکنانه تلقی شده و «ابعاد جدیدی» به مداخله‌های مصنوعی در رفتار انسان‌ها اضافه کند.

گوترش خواستار ایجاد یک نهاد جدید سازمان ملل برای مقابله با خطرات ناشی از این موضوع شد. او گفت: «هدف کلی این نهاد حمایت از کشور‌ها برای به حداکثر رساندن مزایای هوش مصنوعی، تعدیل مخاطرات احتمالی فعلی و اجرا کردن ساز و کار‌های مورد توافق بین‌المللی برای نظارت و حکمرانی خواهد بود.» / فارس

نظر شما