صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۷:۴۷
  • پنجشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۲
  • Thursday 27 July 2023
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۰ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 July 23
کد خبر: ۱۹۵۹۵۲

حسینی: ایران و چین با همکاری یکدیگر می‌توانند نظم نوینی را در جهان حاکم کنند

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: معتقدیم قرن ۲۱، قرن آسیا است و کشورهای آسیایی، به‌ویژه ایران و چین با همکاری یکدیگر می‌توانند نظم نوینی را در جهان حاکم کنند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ سیدمحمد حسینی در دیدار «چن گانگ» عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و هیأت همراه با بیان اینکه سطح روابط و همکاری‌های تهران و پکن در دوره جدید، توسعه چشمگیری داشته و سفر آیت‌الله رئیسی به چین نقطه عطفی در روند گسترش همه‌جانبه روابط دو کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: امروز رؤسا و مسئولان دو کشور از عزم و اراده جدی برای عملیاتی ساختن سند همکاری راهبردی ۲۵ ساله برخوردار هستند و در این راستا تبادل هیأت‌های عالیرتبه و افزایش همکاری و هماهنگی نزدیک، می ‌تواند در روند اجرای توافقات به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه شتاب ایجاد کند.

معاون رئیس‌جمهور، روابط ایران و چین را دیرینه و بر مبنای اشتراکات تاریخی و فرهنگی عمیق توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در برقراری روابط دوستانه با کشورهای مختلف جهان بر مبنای احترام متقابل بر صیانت از تمامیت ارضی و به رسمیت شناختن حق حاکمیت ملی تأکید دارد.

حسینی گفت: ایران از ظرفیت‌های فراوانی در حوزه‌های مختلف از جمله نفت، گاز، صنعت، معدن، مناطق آزاد و گردشگری برخوردار است و از مشارکت و سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در این حوزه‌ها استقبال می‌کند.

وی با بیان اینکه غربی‌ها و به ویژه آمریکا در رسانه‌ها و فیلم‌های سینمایی خود چهره مغشوش و نادرستی از ایران به افکار عمومی جهان ارائه می‌دهند، گفت: هرکدام از هیأت‌های خارجی و گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند، وقتی با واقعیت‌های موجود مواجه می‌شوند به القائات دروغین غربی‌ها پی می‌برند.

معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، قریب به ۴۴ سال است که در برابر سلطه‌جویی و زیاده‌خواهی‌های آمریکا ایستاده و اجازه نداده که آن‌ها به اهداف سلطه‌طلبانه خود در ایران و منطقه دست یابند و امروز هم از اینکه ایران و چین با یکدیگر همکاری نزدیک برقرار کرده‌اند، ناراحت و نگران هستند و رئیس‌جمهور آمریکا صراحتاً نگرانی خود را در این زمینه اعلام کرد ولی دو کشور هیچ اهمیتی به این مسأله نداده و مصمم هستند سطح روابط و همکاری‌های خود را با قوت افزایش دهند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه آمریکا رو به افول است و دوره پساآمریکا شروع شده است، اظهار کرد: معتقدیم قرن ۲۱، قرن آسیا است و کشورهای آسیایی، به‌ویژه ایران و چین با همکاری یکدیگر می‌توانند نظم نوینی را در جهان حاکم کنند.

حسینی با قدردانی از حمایت چین در زمینه عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای گفت: امیدواریم در گام بعدی با حمایت چین عضویت کشورمان در سازمان بریکس نیز تحقق یابد./فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: