صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 August 19
کد خبر: ۱۹۶۴۶

ردپای انگلیس در بمباران یمن

بازرسان سازمان ملل اخیرا قطعاتی از بمب های هدایت لیزری ساخت انگلیس را در محل یکی از بمباران های ضدبشری ائتلاف سعودی علیه شهروندان یمنی در صنعا کشف کرده اند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ بازرسان سازمان ملل در یمن اخیرا به قطعاتی از یک بمب هدایت لیزری ساخت انگلستان دست یافته اند. قطعات مذکور در محل وقوع یک بمباران در سپتامبر سال 2016 در شهر صنعا، پایتخت یمن کشف شده اند. حمله ای که به شدت محکوم و نقض آشکار قوانین بین المللی حقوق بشری اعلام شد. این حمله در حالی اتفاق افتاد که یک ماه پیش از آن بوریس جانسون وزیر خارجه وقت انگلیس از تمایل دولت کشورش برای ارسال سلاح به عربستان سخن گفته بود.


ادامه تحقیقات ثابت کرد که بمب های ساخت انگلستان بازهم در حملات دیگر ائتلاف سعودی علیه شهروندان یمنی مورد استفاده قرار گرفته اند. تا آنجا که تنها 9 روز پس از حمله مورد اشاره بمباران دیگری علیه تاسیسات یک شرکت یمنی رخ می دهد که بازهم آثاری از صنایع نظامی بریتانیا در قطعات کشف شده از بمب ها یافت شده اند. شرکتی که سرنخ تحقیقات بازرسان نظرها را به خود جلب می کند شرکتی نظامی به نام EDO MBM Technology مستقر در برایتون انگلیس است.

 

گزارش ها حاکی از آن هستند که انگلیس از ابتدای ورود عربستان به جنگ یمن تا کنون 4.7 میلیارد یورو صادرات سلاح به این کشور داشته است. صادراتی که به عقیده سیاستمداران انگلیسی نتوانستند توجیه قابل اعتنایی مبنی بر حفاظت از منافع انگلیس داشته باشند.

 


منبع: گاردین

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: