صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۷:۲۷
  • دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 20 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۸ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 July 30
کد خبر: ۱۹۷۰۲۱

حمله به سفارت فرانسه در پایتخت نیجر

هزاران نفر از مردم شهر نیامی، پایتخت نیجر امروز (یکشنبه) در حمایت از کودتا در این کشور با تجمع در برابر سفارت فرانسه علیه مواضع و سیاست‌های فرانسه شعار دادند و برخی از معترضان به ساختمان سفارت یورش بردند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ در پی انتشار گزارش‌هایی درباره طرح فرانسه و «جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا» موسوم به اکوواس برای حمله به نیجر، مردم نیجر در حمایت از رهبری نظامی این کشور به خیابان آمدند؛ حکومتی که در پی کودتای اخیر و با بازداشت محمد بازوم، رئیس‌جمهوری منتخب نیجر که مواضعی نزدیک به فرانسه داشت، روی کار آمد.

برخی از معترضان هم برای ورود به ساختمان سفارت فرانسه در نیجر تلاش می‌کنند. در همین حال منابعی در ریاست جمهوری فرانسه اعلام کردند که هرگونه حمله به شهروندان فرانسوی، سربازان یا دیپلمات‌های آن در نیجر با واکنش فوری مواجه خواهد شد. پاریس خشونت در مقابل سفارت خود در نیجر را محکوم کرده و از مقامات نیجر می‌خواهد که امنیت آن را تضمین کنند.

در همین حال پوستر‌هایی علیه فرانسه و در حمایت از نیجر و روسیه در دست تظاهرکنندگان دیده می‌شود. آن‌ها با قصد احتمالی فرانسه برای حمله به کشورشان و سرنگونی حاکمان فعلی مخالف هستند. آن‌ها فریاد «زنده‌باد پوتین» و «زنده‌باد روسیه» و «مرگ بر فرانسه» سر می‌دهند.

چهارشنبه گذشته، بخش‌هایی از گارد ریاست‌جمهوری نیجر با محاصره کاخ ریاست‌جمهوری در نیامی، پایتخت و مسدود کردن دفتر و اقامتگاه محمد بازوم، شورش را آغاز کردند. نظامیان ارتش نیجر چهارشنبه شب به وقت محلی در تلویزیون ملی ظاهر شده و اعلام کردند که محمد بازوم از قدرت «حذف» شده، مرز‌های این کشور بسته شده و منع آمد و شد در سراسر این کشور اعمال شده است. گارد ریاست جمهوری به رهبری ژنرال عمر چیانی، ریاست جمهوری را به دست گرفت و رهبران منطقه را بر آن داشت تا یک مأموریت میانجیگری سریع را برای تلاش برای جلوگیری از کودتا سازماندهی کنند. چیانی حدود ۱۰ سال به عنوان فرمانده گارد ریاست جمهوری نیجر خدمت کرده است.

در حالی که رهبران کشور‌های غرب آفریقا امروز (یکشنبه) نشستی را درباره فشار بر ارتش نیجر برای بازگرداندن اختیارات قانون اساسی برگزار می‌کنند، رهبران نظامی در نیجر نسبت به هرگونه مداخله مسلحانه در این کشور هشدار دادند. / راشا تودی

نظر شما