صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۱:۲۰ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 01
کد خبر: ۱۹۷۳۱۸

رکورد شکنی جمعیت زندانیان در فرانسه

آمار‌های رسمی در فرانسه نشان می‌دهند جمعیت زندانیان این کشور با افزایشی بی سابقه یک رکورد جدید را ثبت کرده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ فرانسه مدتهاست از مشکل مزمن شلوغی بیش از حد زندانهایش رنج برده، اما از ابتدای سال ۲۰۲۳ این مشکل ماه به ماه بدتر شده و حالا طبق آمار‌های رسمی جمعیت زندانیان فرانسه به رکورد جدید ۷۴۵۱۳ نفر رسیده است.

به نوشته پایگاه یورونیوز، از ابتدای سال ۲۰۲۲ جمعیت زندانیان در فرانسه تقریبا ماه به ماه رکورد شکسته و رقم جدید نیز ششمین رکورد جدید جمعیت این زندانیان است که در سال ۲۰۲۳ ثبت شده است.

مقام‌های فرانسه روز دوشنبه جدیدترین آمار تعداد زندانیان محبوس در زندان‌های این کشور را که ۷۴۵۱۳ نفر است اعلام کردند؛ رقمی که ۲۴۴۶ نفر در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته میلادی بیشتر است.

همچنین تعداد فعلی زندانیان فرانسه ۱۵۸۱۸ نفر بیشتر از تعدادی است که در زمان همه‌گیری کووید ثبت شد، چون این همه‌گیری به کاهش شدید تعداد زندانیان منجر شد.

جمعیت زندانیان در فرانسه به تدریج به سطح جمعیت قبل از همه گیری کووید برگشته، اما ماه آوریل گذشته برای نخستین بار تعداد زندانیان در این کشور از رقم ۷۳۰۰۰ نفر عبورکرد. مدتی بعد از آن نیز جمعیت زندانیان در فرانسه از رکورد ۷۴۰۰۰ نفر گذشت.

به نوشته یورونیوز، به دنبال افزایش بیش از حد جمعیت زندانیان در فرانسه حالا ۲۴۷۸ نفر از آن‌ها از تخت محروم بوده و مجبور به خوابیدن روی تشک در کف سلول خود هستند. سه سال پیش این رقم ۴۲۲ نفر بود و در اول ژوئیه ۲۰۲۲ نیز ۱۸۷۲ نفر بود.

فرانسه یکی از بدترین عملکرد‌ها را در اروپا در زمینه رفع مشکل جمعیت بیش از حد زندانیانش نشان داده و دادگاه حقوق بشر اروپا در ژانویه ۲۰۲۰ انتقادات شدیدی را از مقام‌های فرانسوی به خاطر این مشکل مطرح کرد.

به رغم این وضعیت، مقام‌های فرانسوی هیچ نشانی از تلاش برای رفع این معضل نشان نداده اند.

دولت فرانسه بعد از اعتراضات خشونت آمیزی که در واکنش به قتل «نائل ام.» نوجوان ۱۷ ساله فرانسوی توسط پلیس در ۲۷ ژوئن گذشته (ششم تیر) در حومه پاریس اتفاق افتاد از آنچه که «پاسخ محکم، سریع و نظام‌مند» به این ناآرامی‌ها خواند حمایت کرد.

وزارت دادگستری فرانسه با انتشار آمار‌هایی اعلام کرد، در نتیجه این ناآرامی‌ها ۷۴۲ نفر حکم مجازات حبس دریافت کردند و «بیش از ۶۰۰ نفر» در بازداشت قرار گرفتند.

انجمن «دیده‌بان بین‌الملل زندان‌ها» هشدار داده، معضل جمعیت بیش از حد زندان‌ها در فرانسه احتمالا در ماه‌های آینده با نزدیک شدن زمان بازی‌های المپیک بدتر از این خواهد شد.

پارلمان فرانسه در ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیر) در گزارشی بر وجود «نیاز فوری» به اجرای یک مکانیزم تنظیمی برای زندان‌های این کشور تاکید کرد. به رغم انتشار این گزارش، مقام‌های فرانسوی هیچ قدمی در این راستا بر نداشته‌اند. / فارس

نظر شما