صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 06
کد خبر: ۱۹۸۰۳۰

کانادا کمک به نیجر را به حالت تعلیق درآورد

دولت کانادا اعلام کرد که کمک‌های خود تحت عنوان «توسعه مستقیم به دولت نیجر» را در واکنش به کودتای نظامیان قطع کرده است.

به گزارش راهبرد معاصر، کانادا کمک توسعه مستقیم به نیجر را به دلیل تسلط نظامی به حالت تعلیق درآورد.

 

به گزارش اسپوتنیک، کانادا روز شنبه اعلام کرد که کمک‌های توسعه مستقیم به دولت نیجر را در پاسخ به تسلط نظامی در این کشور به حالت تعلیق در می‌آورد.

 

دولت کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در پاسخ به کودتا در نیجر، ملانی جولی، وزیر امور خارجه و احمد حسین، وزیر توسعه بین‌المللی امروز اعلام کردند که کانادا کمک‌های توسعه‌ای را که مستقیماً از دولت نیجر حمایت می‌کند، متوقف خواهد کرد. در شرایط کنونی، حفظ حمایت مستقیم از دولت نیجر در عین حصول اطمینان از استفاده مؤثر از بودجه غیرممکن خواهد بود.»

 

این وزارتخانه تصریح کرد که تنها حمایت مستقیم بودجه‌ای کانادا از دولت نیجر به حالت تعلیق در خواهد آمد، در حالی که "کمک‌های بهداشتی، آموزشی، اقتصادی و برابری جنسیتی به فقیرترین و آسیب پذیرترین جمعیت ادامه خواهد یافت. "

 

اتاوا بر همبستگی خود با مردم نیجر و حمایت خود از دموکراسی، صلح، حکومت فراگیر و حاکمیت قانون تاکید کرد. در این بیانیه آمده است: کانادا همچنین از تلاش‌های میانجی‌گری جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا (ECOWAS) حمایت کرد و از نظامیان در نیجر خواست تا رئیس جمهور بازوم و خانواده‌اش را آزاد کنند و دولت منتخب دموکراتیک را بازگردانند.

 

در ۲۶ ژوئیه، گارد ریاست جمهوری نیجر بازوم را برکنار و بازداشت کرد. فرمانده گارد، ژنرال عبدالرحمن چیانی، خود را به عنوان رهبر موقت و رئیس شورای ملی موقت برای حفاظت از میهن معرفی کرد.

 

اکوواس کودتا را محکوم کرد، کمک‌های مالی به این کشور را به حالت تعلیق درآورد و به رهبران کودتای نیجر یک هفته مهلت داد تا رئیس جمهور بازداشت شده را بازگردانند، در غیر این صورت این سازمان از "همه اقدامات از جمله نظامی برای برقراری نظم در این کشور آفریقایی استفاده خواهد کرد. "

 

چندین کشور در سراسر جهان از جمله آمریکا کمک به نیجر را به حالت تعلیق درآورده و شهروندان خود را این کشور تخلیه کرده اند./ باشگاه خبرنگاران

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: