صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 12
کد خبر: ۱۹۸۸۲۲
گزارش نشریه «ریسپانسیبل استیت کرفت»؛

تبدیل مرز لهستان و بلاروس به انبار باروت

تاکنون ناتو از وارد شدن مستقیم به جنگ با روسیه خودداری و به حمایت از کی یف با سلاح، تجهیزات، پول و اطلاعات نظامی بسنده کرده است. علاوه بر این، اوضاع مرزهای میان لهستان و بلاروس آرام نیست و مسکو مدت‌هاست سلاح‌های تاکتیکی و هسته‌ای خود را آنجا مستقر کرده است.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ بزرگترین خطر جنگ اوکراین تهدید استفاده از سلاح های هسته ای و کشاندن آن به جنگ جهانی سوم بوده و هست. هم زمان جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا همچنان تکرار می کند این اتفاق رخ نخواهد داد، ولی  این به آن معنی نیست خسارت های بزرگ جانی و مالی غیر قابل محاسبه باشد.


ناتو تاکنون از دخالت مستقیم در جنگ با روسیه خودداری و به حمایت تسلیحاتی، تجهیزات نظامی، مالی و اطلاعاتی از کی یف اکتفا کرده است. علاوه بر این، اوضاع مرزهای میان لهستان و بلاروس که مسکو مدت‌هاست در آنجا سلاح‌های هسته‌ای و تاکتیکی مستقر کرده است، مناسب نیست.

وزیر دفاع لهستان هفته گذشته از آمادگی کشورش برای هرگونه اقدام خبر داد و گفت، سربازان لهستانی می توانند در موارد خاصی از سلاح استفاده کنند


همچنین ارتش و نیروهای ویژه بلاروس به همراه نیروهای «واگنر» روسی، تمرینات نظامی خود را در امتداد مرزهای دو عضو ناتو، یعنی لهستان و لیتوانی آغاز کردند. در طرف لهستان، نیروهای نظامی سطح آمادگی خود را همواره افزایش می دهند، زیرا اقدامات بلاروس با هدف بی ثبات کردن بخش شرقی ناتو انجام می شود.


لهستانی ها عملیات هفته گذشته بالگردهای نظامی بلاروس را نقض حریم هوایی خود دانسته اند، هرچند بلاروس این موضوع را رد و لهستان را متهم کرد از این اقدام با هدف توجیه حضور نیروهایش در مرز استفاده کرده است. وزارت امور خارجه بلاروس از طرف لهستانی خواست اوضاع را متشنج نکند و از اقدامات ثانویه برای نظامی کردن منطقه مرزی میان دو کشور خودداری کند.


با وجود این، تنش ها آنقدر بالاست که جرقه ای کوچک انبار بزرگ مواد منفجره را مشتعل و منفجر می کند. وزیر دفاع لهستان هفته گذشته از آمادگی کشورش برای هرگونه اقدام خبر داد و گفت، سربازان لهستانی می توانند در موارد خاصی از سلاح استفاده کنند.


لهستان به دلیل اینکه نگران است جنگجویان واگنر در پوشش مهاجران وارد لهستان شوند یا از پناه جویان برای تحریکات خاص استفاده شود، در حال بررسی بستن مرزهای خود با بلاروس است.


روسیه به نوبه خود نسبت به حملات لهستان به بهانه تحریک بلاروس هشدار داد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت: تجاوز به بلاروس به معنای تجاوز به فدراسیون روسیه است و ما با تمام امکانات موجود به آن پاسخ خواهیم داد.

اقدام لهستان علیه بلاروس به معنای جنگ با روسیه خواهد بود و این به نفع لهستان نیست


می توان تصور کرد، این سطح از پاسخ احتمالی روسیه به تقابل هسته ای منجر شود. تاکنون و طبق اطلاعات محدود موجود، کارشناسان معتقد نیستند هیچ یک از طرف ها بخواهند گام نخست را بردارند. الکساندر هیل، استاد تاریخ نظامی دانشگاه کلگری گفت: بعید به نظر می آید واگنر از بلاروس به قلمرو لهستان حمله کند. 


آناتول لوین، مدیر گروه اوراسیای مؤسسه کوئینسی نیز معتقد است: لهستان احتمالاً نخستین حرکت را انجام نخواهد داد، زیرا این اقدام میان بیشتر کشورهای ناتو مورد حمایت نخواهد بود.


سخت است باور کنیم لهستان بدون حمایت کامل و چراغ سبز ایالات متحده کاری انجام دهد. اقدام لهستان علیه بلاروس به معنای جنگ با روسیه خواهد بود و این به نفع لهستان نیست.


بی تردید برای هر دو طرف گزینه های بازدارنده وجود دارد که نخواهند ابتدا حمله کنند. فقط می‌توانیم امیدوار باشیم هیچ گونه استنباط نادرست، تصادف یا جرقه‌ای به اقدام بی‌ملاحظه‌ طرف ها منجر نشود که اکنون سلاح‌های مرگبار را در فاصله کوتاهی از مرزها به سمت یکدیگر نشانه ‌گرفته اند.

 

نظر شما