صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۱:۲۲
  • يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 19 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 August 24
کد خبر: ۲۰۰۳۹
«حسینعلی حاجی دلیگانی»، در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

فرصت مناسبی برای اجرای طرح‌های ضدآمریکایی اعلام وصول شده در مجلس است

حاجی دلیگانی: فرصت مناسبی برای اجرای طرح های ضد آمریکایی اعلام وصول شده در مجلس است و فرصتی است که در این مقطع زمانی آنچه مطرح شده در این طرح ها اجرا شود. این طرح ها می تواند قابلیت اجرایی داشته باشد و مسئولین و دستگاهایی هم که برای اجرای این طرح ها مجری می شوند طبیعتا بایستی آن را به خوبی اجرایی کنند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: زمانی سفرای کشورهای غربی در همین تهران جلسه می گذاشتند و برای کشور ما تصمیم گیری های اساسی و راهبردی انجام می دادند اما امروز ایران مقتدارانه در برابر تجاوزات پهباد و خلافکاری کشتی انگلیسی می ایستد لذا فرصت مناسبی برای اجرای طرح های ضد آمریکایی اعلام وصول شده در مجلس است.

 

این روزها بحث اعلام وصولی طرح هایی ضد آمریکایی در مجلس داغ است، طرح هایی که گفته می شود هم جنبه مقابله به مثلی و هم جنبه بازدارنده در مقابل زیاده خواهی های دشمن غربی دارد و خواهد توانست در مقابل پررویی های دشمن عزت ملی را حفظ کند. برای بررسی بیشتر این مهم «راهبرد معاصر» به سراغ «حسینعلی حاجی دلیگانی»، نماینده دوره نهم و دهم و عضو کمیسیون برنامه و بودجه همچنین عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس رفته است.

 

*جناب حاجی دلیگانی! در ابتدا توضیحاتی در خصوص این طرح ها بدهید؛ اصلا این طرح برای چه منظوری در مجلس ارائه شده است؟

این موضوع از چند جهت قابل بررسی و رسیدگی است، یکی از این جهات این است که ما شاهدیم گاهی اوقات در کنگره آمریکا یا در نطق های مجالس این کشور تصمیماتی گرفته می شود و اثرات خود را در برخی تجزیه تحلیل های داخلی نشان می دهد. از طرفی عنوان می شود که این تعداد طرح در پارلمان آمریکا علیه کشور ما تهیه و تصویب شده است؛ در مقابل این مصوبه های کنگره آمریکا مطالبه به حقی هم در کشور ما ایجاد می شود که مجلس کشور ما در مقابل این تصمیمات چه مصوبات به حقی داشته است؟ مسلما این حرف درستی است چرا که آمریکایی ها در این سال ها ضررهای زیادی را به کشور و مردم ما وارد کرده اند لذا بایستی یک جایی این موارد حداقل تبیین و مسجل شود و این مطالبه خواسته شود لذا این امر از دید ایران نوعی پاسخ به حق به مطالبات مردمی است.

 

نکته دوم اینکه به هر صورت این تعداد طرح که حدود 12 طرح است به نظر بنده هنوز هم کافی نیست! شما اگر ابعاد خسارت ها و جنایت هایی را که آمریکایی ها علیه ما انجام داده اند را بسنجید، خیلی بیشتر از این حرف هاست  ولی همین که ابعاد این طرح ها توسط کارشناسانی بررسی شده و همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس من جمله بنده آن را امضا کرده اند و در فرآیند رسیدگی قرار گرفته است، خبر خوبی است و خود این می تواند  حرکتی باشد از جنس حرکت هایی که مجلس می تواند انجام دهد.

 

 ممکن است انتظاری که شما از دستگاه و قوه دیگری داشته باشید غیر از این باشد  اما آنچه از مجلس انتظار میرود دو چیز است؛ یکی حداقل قانون گذاری در این جهت و دوم نظارت برای اینکه آنهایی که متولی امر می شوند آن را درست اجرایی کنند.

 

* به اعتقاد شما ضرورت مطرح شدن و اجرای چنین طرح هایی در بازه زمانی کنونی چیست؟

واقعیت این است که امروز آمریکایی ها بیش از همیشه در موضع ضعف هستند؛ در مسائل منطقه ای هم ما می بینیم که شاخص های بازدارندگی آنها رو به افول و نزول است و از این بابت هم به نظر می رسد که ضمانت اجرا شدن این مصوبات بیشتر از همیشه است.

 

زمانی سفرای کشورهای غربی در همین تهران جلسه می گذاشتند و برای کشور ما تصمیم گیری های اساسی و راهبردی انجام می دادند و بعد هم  ابلاغ می کردند و محمدرضا شاه و حتی پدرش رضا شاه در مقابل آنها تسلیم بودند و آنچه عمل می کردند ،آنچه بود که سفرای کشورهای آمریکا و انگلیس برای کشور ما تصمیم گرفته بودند اما آن داستانها و آن زمان ها امروز گذشته است.

 

شما می بینید که وقتی بدون دلیل موجه کشتی ما را در جبل الطارق توقیف می کنند و بعد از اقتداری که ایران علیرغم نظر برخی نارضایتی های داخلی از خود نشان می دهد مجبور به آزاد کردن و رهایی آن می شوند و آمریکایی ها هم که بعد از آن اعتراض می کنند کسی توجهی نمی کند؛ یا وقتی پهباد آمریکایی به مرزهای دریایی و هوایی ما ورود پیدا می کند آنچنان با پدافند ما مواجه می شود که سرنگون می شود و یا کشتی انگلیسی که مرتکب خطا می شود و توسط ایران توقیف می شود؛ اینها پیام های مهمی برای غربی ها است که همه مردم ما هم از این اقتدار، شوکت و عزت و سربلندی به خود می بالند.

 

امروز ایران مقتدارانه در برابر تجاوزات پهباد و خلافکاری کشتی انگلیسی می ایستد لذا فرصت مناسبی برای اجرای طرح های ضد آمریکایی اعلام وصول شده در مجلس است و فرصتی است که در این مقطع زمانی آنچه مطرح شده در این طرح ها اجرا شود. این طرح ها می تواند قابلیت اجرایی داشته باشد و مسئولین و دستگاهایی هم که برای اجرای این طرح ها مجری می شوند طبیعتا بایستی آن را به خوبی اجرایی کنند.

 

*جناب حاجی دلیگانی! طرح حمایت از آب های سرزمینی یکی از طرح هایی است که در این راستا به مجلس اعلام وصول شده است؛ به نظرشما این طرح چه مهمی را مد نظر دارد و چطور به اقتدار کشور کمک خواهد کرد؟

طبیعتا شرایط دریا با خشکی متفاوت است و به هر حال یکی از مسائلی که بایستی در جهان مورد توجه باشد حفظ آب های سرزمینی و منطقه ای است و آب های ایران هم از این جهت شرایط دیگری دارد و مصداق آن هم آب های مربوط به دریای عمان و هم خلیج فاس است و  دریای خرز را هم می تواند شامل شود.

 

این طرح عنوان می کند که  باید دقت کرد که مبادا پای کشورهای بیگانه به این مناطق باز شود چرا که امنیت سرزمینی را به مخاطره می اندازد و بایستی با  آیتم هایی اجاز ورود و خروج و همچنین تامین امنیت را در دست خودمان بگیریم.

 

* یکی دیگر ازاین طرح ها دولت را الزام می کند به پیگیری حقوقی و جبران خسارت های ناشی از اقدامات ضد حقوق بشری که آمریکا در خصوص اتباع ایرانی یا دیگر موارد مشابه انجام دادند ؛ فکر می کند این طرح چقدر اجرایی خواهد شد؟

بله مواردی مانند حمله و سقوط هواپیمای مسافربری ایرانی در سال 67 و یا سایر فعالیت های ضد حقوق بشری از طرق مختلف مانند نظامی یا در پوشش فعالیت های اقتصادی، صنعتی یا علمی و پزشکی، همه  اینها فهرست شده مواردی که آنها به نوعی با تصمیمات یا اقداماتی که در ایران و خارج از ایران انجام دادند و خسارت هایی را به کشور و ملت ما رسانده اند. این موارد بایستی از لحاظ مالی جبران شود و طبیعی است که نماینده جمهوری اسلامی، دولت ایران است که بایستی  اینها را دنبال کند و بتواند آن ها را  از آمریکایی ها وصول کند.

نظر شما