صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۹:۴۸
  • يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 19 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۸ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 September 02
کد خبر: ۲۰۲۵۳۳

نبیه بری: از هر توافقی میان حزب‌الله و جریان آزاد ملی حمایت می‌کنیم

منابع پارلمانی لبنان گزارش دادند که نبیه بری به حزب‌الله اطلاع داده که علی‌رغم اختلافات موجود میان جنبش امل و جریان آزاد ملی اما او از هر توافقی میان حزب‌الله با این جریان حمایت می‌کند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ چند روز مانده به سفر «ژان ایو لودریان» نماینده ویژه رئیس جمهوری فرانسه به بیروت برای بررسی پرونده ریاست‌جمهوری لبنان، منابع آگاه این کشور اعلام کردند که شکاف سیاسی میان احزاب و نیروهای سیاسی لبنان در حال افزایش است و همه لبنانی‌ها منتظرند ببینند که آیا لودریان ابتکار جدیدی با خود خواهد آورد یا نه.

 

مانع‌تراشی‌های حزب جعجع در روند انتخاب رئیس جمهور

بر اساس این گزارش، برخی احزاب مسیحی از جمله حزب نیروهای لبنانی به ریاست «سمیر جعجع» و متحدان آن همچنان از پاسخ به درخواست لودریان برای گفتگوی ملی اجتناب کرده و اقدامات نماینده پاریس را مداخله در امور لبنان و نقض حاکمیت این کشور می‌دانند. اطلاعات نشان می‌دهد که این طرف‌ها اساسا نشستن سر میز مذاکره با حزب‌الله و متحدان آن را رد می‌کنند.

 

در همین زمینه منابع ارشد به روزنامه الدیار اعلام کردند که سفر جدید لودریان به بیروت با غافلگیری‌هایی برای لبنانی‌ها همراه خواهد بود و فرانسه موضع سیاسی خود را در پرونده ریاست‌جمهوری لبنان تغییر داده و با همه طرف‌ها صریح برخورد خواهد کرد.

 

استقبال نبیه بری از توافق میان حزب‌الله و جریان آزاد ملی

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان نیز در همین زمینه با استقبال از سفر لودریان به بیروت و ابتکار وی برای انجام گفتگوی ملی میان لبنانی‌ها در ماه سپتامبر اعلام کرد که مهلت تعیین شده برای این گفتگو 7 روز است و بعد از آن جلسات پارلمانی برای انتخاب رئیس جمهور جدید برگزار می‌شود.

 

حزب نیروهای لبنانی و متحدان آن، این پیشنهاد نبیه بری را رد و اعلام کردند که در هیچ گفتگویی شرکت نمی‌کنند. به موازات آن، یک منبع پارلمانی آگاه گزارش داد، نبیه بری به رهبری حزب‌الله گفته که علی‌رغم اختلافات موجود میان جنبش امل و جریان آزاد ملی به ریاست «جبران باسیل»، اما این جنبش و شخص نبیه بری از هر توافقی میان جریان آزاد ملی و حزب‌الله در هر زمینه‌ای حمایت می‌کنند، ضمن اینکه جنبش امل همچنان به حمایت از «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده برای رسیدن به پست ریاست‌جمهوری پایبند است./ تسنیم

نظر شما