صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۳:۰۱
  • چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
  • Wednesday 22 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۶ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 August 26
کد خبر: ۲۰۲۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

زنگ خطر برای علوم پایه و رشته ریاضی

مشاهده میزان داوطلبان شرکت کننده در کنکور از کاهش شدید داوطلبان در رشته‌های علوم پایه و ریاضی خبر می‌دهد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ مقوله کنکور و ورود به دانشگاه اگر چه به مانند دهه‌های پیشین از سختی کمتری برای داوطلبان برخوردار است، با این حال حضور مفرط دانش آموزان در رشته‌های علوم تجربی و صف بستن آنان در کنکور برای قبولی در این رشته، موجب افت شدید مشارکت کنندگان در کنکور رشته‌ی ریاضی و علوم پایه شده است.

 

حمید نادگران رئیس دانشگاه شیراز در آیین افتتاح پنجاهمین کنفرانس ریاضی ایران که دوشنبه ۴شهریورماه در شیراز آغاز شد، آمار نگران‌کننده داوطلبان کنکور در گروه تجربی و مقایسه آن با آمار داوطلبان گروه ریاضی را زنگ خطری برای کشور عنوان و اضافه کرد: این معضل نشان از حذف تدریجی و غیرقابل برگشت اندیشه‌های ناب و فاخر علمی دارد و  اهمیت موضوع باید برای عموم مردم در قالب کار فرهنگی و تغییر زیرساخت‌های ذهنی تبیین شود.

 

وی بی‌توجهی، بی‌اقبالی و عدم اهتمام ویژه به علوم پایه و به‌ویژه ریاضیات را باعث ویرانی زیرساخت‌های علمی کشور دانست.

 

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز انحراف از مسیر ناب و روشن علوم پایه را موجب بی‌ثباتی و تردید در دیگر علوم و فنون برشمرد و گفت: حتی علوم پزشکی و سلامت جامعه نیز زمانی کامل است که از دستاوردهای باارزش علوم پایه بهره ببرند.

 

رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه افق و مدل توسعه پایدار علوم پایه باید در کشور تهیه شود، ابراز داشت: به‌کارگیری پتانسیل‌های انگیزشی به نحو موثر موجب بازسازی علمی کشور در زمینه‌های مختلف خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه توجه به ریاضیات صنعتی، اطلاعات کوانتومی، ریاضیات پزشکی و ریاضیات کارآفرینی باید ویژه باشد، عنوان کرد: هنوز هم شاکله اصلی فعالیت آکادمیک در دانشگاه‌ها که از آن به عنوان تولید علم و اندیشه یاد می‌شود، اجرای پژوهش‌های ناب و فاخر در مرزهای دانش و ایجاد جایگاه و مرجعیت علمی در جوامع بین‌المللی است.

 

نادگران با بیان اینکه دانشگاه شیراز علوم پایه سرچشمه جوشان و زلال زیرساخت‌های علمی کشور است، بیان داشت: علوم پایه سرمایه‌ای بزرگ و سودآور است که مفاهمه علمی با جوامع بین‌المللی را استمرار و توسعه می‌بخشد و کشور را با صلابت و قدرت در مرزهای دانش حفظ می‌کند.

 

در پنجاهمین کنفرانس ملی ریاضی ایران به میزبانی شیراز، میزگرد زنان در ریاضیات و صنعت، مجمع عمومی انجمن ریاضی ایران، نشست بررسی ریاضیات، دانشگاه نسل سوم و انقلاب صنعتی چهارم، میزگرد ریاضی و نقش آن در دانشگاه نسل سوم برگزار خواهد شد.

نظر شما
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
غلامرضا فخری راینی
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
بنده مدیر دبیرستان در شهر راین استان کرمان هست،جالبه بدونید ازن شهر حدود ۱۵هزار نفر جمعیت شهری دارد،خروجی مدارس متوسطه اول پسرانه یا همان راهنمایی قدیم در کلاس نهم حدود ۸۵نفر در این شهر است،که تا امروز سهم ثبت نام در رشته ریاضی و فیزیک پسرانه فقط دو نفر و رشته تجربی هم فقط ۴ نفر است و بقیه یا رشته های فنی و کار و دانش را انتخاب کرده اند و یا نظری ورشته ادبیات را ،یعنی در یک شهر با این جمعیت فقط ۶ نفر در کل شهر به رشته تجربی و ریاضی علاقه نشان داده اند و این هشدار بسیار بزرگی است