صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۴:۳۲
  • يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 19 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 September 13
کد خبر: ۲۰۳۹۲۳

آخرین تلفات سیل مرگبار در لیبی؛ ۵ هزار و ۳۰۰ نفر تاکنون

وزارت کشور لیبی از افزایش شمار جان باختگان سیل شهر درنه لیبی به ۵۳۰۰ نفر خبر داد.

به گزارش راهبرد معاصر، وزارت کشور لیبی از افزایش قربانیان سیل اخیر در لیبی خبر داد و اعلام کرد که آمار جان باختگان سیل در شهر درنه از 5300 نفر هم فراتر رفته است.

 

دلیل ویرانی گسترده شهر درنه لیبی چه بود؟

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، بارش‌ بیش از حد باران در حومه شهر درنه، شهری ساحلی در شمال کشور لیبی بر اثر طوفان «دانیال» منجر به بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها شد و در نتیجه آن دو سد در بالادست این شهر لیبی شکسته شد.

 

بنا به گفته مقامات و رسانه‌های لیبی، طوفان موسوم به دانیال منجر به بارندگی شدید در منطقه بلندی‌‌ها در امتداد ساحل لیبی می‌شود که در مقایسه با بارش‌های سابق بیشتر بوده و این مسئله باعث پر شدن سد «دره دَرنه» در 15 کیلومتری بالادست شهر می‌شود.

 

سد خاکی از آنجایی که ظرفیت حجم زیادی از آب را نداشته و طی دهه‌ها نظارتی بر آن نشده، شکسته می‌شود و سیل عظیمی در دره بزرگ به راه می‌افتد و هرچه در مسیر داشت را با قدرت به پایین سوق می‌دهد و به سد دوم در بالا شهر درنه می‌رسد.

 

سد دوم نیز خاکی بوده ولی در مقایسه با سد اول ظرفیت کمی داشته و ورود سیل پرقدرت از بالادست رودخانه باعث شکسته شدن سد دوم و ورود آب عظیم به شهر شده و در امتداد مسیل، رو به پایین حرکت و مناطق مرکزی شهر را ویران می‌کند./ تسنیم

نظر شما