صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۲:۲۳ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 September 15
کد خبر: ۲۰۴۱۱۴

اخراج وابسته نظامی فرانسه از بورکینافاسور

بورکینافاسو بعد از دستور نیجر فرمان خروج وابسته نظامی فرانسه را از این کشور صادر کرد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ شورای نظامی بورکینافاسو، شامگاه امروز (جمعه)، از وابسته نظامی فرانسه در این کشور خواست که سفارت فرانسه در واگادوگو پایتخت بورکینافاسو را هرچه سریع‌تر ترک کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در دستوری که شورای نظامی بورکینافاسو آن را صادر کرده، نقش وابسته نظامی فرانسه در این کشور «خرابکارانه» توصیف شده است.

روابط بورکینافاسو و فرانسه بعد از قدرت یافتن شورای نظامی در واگادوگو، به‌شدت متشنج شده است. از سوی دیگر، به دنبال تهدیدات برخی از کشور‌های آفریقایی با حمایت فرانسه برای مداخله نظامی در نیجر، بورکینافاسو حمایت خود را از نیجر در برابر هرگونه مداخله نظامی از سوی فرانسه اعلام کرده است.

بورکینافاسو که توسط یک شورای نظامی اداره می‌شود، پیشتر به همراه مالی در بیانیه‌ای مشترک و در حمایت از نیجر اعلام کرد هرگونه مداخله نظامی در نیجر را به مثابه اعلام جنگ علیه خود قلمداد خواهد کرد.

چهارم مردادماه در کشور نیجر کودتا شد. به دنبال این کودتا، «محمد بازوم» رئیس‌جمهور این کشور که از روابط نزدیکی با پاریس برخوردار بود، توسط نیرو‌های گارد ریاست جمهوری از قدرت خلع شد و «عبدالرحمن تچیانی» در رأس یک شورای نظامی قدرت را در نیجر به دست گرفت./باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما