صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۶:۴۱
  • دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 20 May 2024
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 September 19
کد خبر: ۲۰۴۵۹۷

ابراز امیدواری روسیه برای بهبود وضعیت قره باغ کوهستانی

سخنگوی وزارت خارجه روسیه از ادامه تلاش‌های این کشور برای حل و فصل بحران انسانی در قره باغ ارمنی نشین و صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان خبر داد.

به گزارش راهبرد معاصر، سخنگوی وزارت خارجه روسیه عصر دوشنبه به وقت تهران گفت که روسیه به کمک به حل و فصل وضعیت دشوار انسانی در قره باغ کوهستانی ادامه می‌دهد.

 

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا»، «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به ابتکار «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در خصوص رفع انسداد همزمان مسیرهای «لاچین» و «آغدام» گفت:«با تلاش کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، با مشارکت نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ و وزارت خارجه روسیه، غذا و دارو به طور همزمان از دو جهت به منطقه تحویل داده شد. ما انتظار داریم تحویل بدون مانع و منظم بر اساس منافع مردم ادامه یابد.»

 

بر اساس این گزارش، «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان در روزهای گذشته هشدار داده بود که قره باغ در آستانه قحطی قرار دارد.این بحران بر نظام بهداشت در قره باغ نیز تاثیر گذاشته به طوری که رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کودکان قره باغ گفت که انتقال کودکانی که به شدت بیمار هستند و در خارج از استپانکرات (خانکندی) زندگی می‌کنند، دشوار شده است.

 

زاخاروا ادامه داد: «امیدواریم که بهبود تدریجی وضعیت در قره باغ کوهستانی شرایطی را برای آغاز گفت‌وگو بین باکو و جمهوری آذربایجان بر اساس توافق‌های سه جانبه در سال‌های ۲۰۲۰-۲۰۲۲ را فراهم کند.»

 

در پاییز ۲۰۲۰، جمهوری آذربایجان در نبردی ۴۴ روزه چندین شهر، روستا و آبادی را از آزاد کرد و جنگ با توافقنامه صلح با میانجیگری روسیه پایان یافت. علیرغم گفت‌وگوهای جاری بر سر توافقنامه صلح بلندمدت، تنش‌ها بین این دو کشور همسایه در ماه‌های اخیر بر سر جاده لاچین، تنها مسیر زمینی که ارمنستان را به منطقه قره باغ وصل می‌کند، افزایش یافته است.

 

یکی از چالشی‌ترین مشکلات باقیمانده میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان پس از جنگ، گذرگاه لاچین است که جمهوری آذربایجان آن را مسدود کرده و یا ایست بازرسی شدید در آن اعمال می‌کند. این مسیر مهم منطقه قره‌باغ را به ارمنستان متصل می‌کند./ فارس

نظر شما