صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۲۶ - ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - 2023 October 14
کد خبر: ۲۰۸۳۶۷

احتمال بازگشایی گذرگاه رفح

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت که این کشور در همکاری با مصر، رژیم صهیونیستی و قطر برای بازگشایی گذرگاه رفح از غزه به مصر تلاش می‌کند.

به گزارش راهبرد معاصر، دستیار «آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا امروز (۲۱ مهر) در گفت‌و‌گو با خبرنگارانی که همراه او در هواپیما بودند، از احتمال بازگشایی گذرگاه رفح (واقع در جنوب غزه به سمت مصر) در بعدازظهر امروز خبر داد.

 

او گفت: «تلاش می‌کنیم تا دسترسی به این گذرگاه را از ساعت ۱۲ تا ۵ عصر امروز تسهیل کنیم. مصری‌ها، اسرائیلی‌ها و قطری‌ها در این زمینه با ما کار می‌کنند».

 

همزمان شبکه الجزیره نیز گزارش داد که توافق برای خروج اتباع خارجی از غزه از طریق گذرگاه رفح شکل گرفته است.

 

از سوی دیگر وزارت بهداشت غزه نیز خواستار بازگشایی فوری گذرگاهها برای خروج بیماران و زخمی‌ها و ورود نیازهای اولیه درمانی شده است.

 

رژیم صهیونیستی روز گذشته با پرتاب هزاران اعلامیه بر روی ساکنان غزه از آن‌ها خواسته بود تا بخش شمالی این منطقه را ترک کنند؛ اشغالگران حتی از کادر بیمارستان الدعوه نیز خواسته‌اند تا بیمارستان را تخلیه کنند که با پاسخ قاطع کادر درمانی مواجه شده است.

 

این هشدار در حالی است که برخی منابع آن را مقدمه‌ای برای آغاز یورش زمینی به غزه می‌دانند؛ در این میان دبیرکل سازمان ملل نیز گفته است که جابه‌جایی بیش از یک میلیون نفر در شمال غزه تقریبا محال است و نمی‌تواند بدون تلفات انسانی باشد.

 

بازگشایی احتمال گذرگاه رفح در شرایطی است که رژیم صهیونیستی آب و برق غزه را به طور کامل قطع کرده و اجازه ورود هیچ‌گونه کمک‌های بشردوستانه به این باریکه را نمی‌دهد؛ کانال ۱۲ تلویزیونی رژیم صهیونیستی نیز سه شنبه هفته گذشته، خبر داد که تل آویو، مصر را تهدید کرده است چنانچه کامیون‌های حامل کمک‌ها از گذرگاه رفح وارد نوار غزه شود، آن‌ها را هدف قرار خواهد داد./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: