صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۱:۱۲
  • سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
  • Tuesday 04 June 2024
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 01
کد خبر: ۲۰۹۳۷

اردوغان خطاب به ترامپ: نه حوصله داریم و نه وقت کافی

رجب طیب اردوغان در خطابه‌ای که گمان می‌رود دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مخاطب آن است از عدم برقراری منطقه حائل در مرزهای این کشور با سوریه شکوه کرده و اظهار داشته دولت تحت امرش حوصله و زمان کافی برای تداوم وضع موجود را نداشته و آماده حمله به شمال سوریه است.

به گزارش راهبرد معاصر، یک هفته پس از اعلام توافق ضمنی میان ترکیه و آمریکا برای ایجاد منطقه‌ای حائل میان مرزهای سوریه با ترکیه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به عدم تحقق این وعده انتقاد کرده و اظهار داشته آماده آغاز نبرد زمینی بر علیه یگان‌های مدافع خلق در سوریه است.

 

رجب طیب اردوغان، طی سخنانی در استانبول اعلام کرد:‌ «زمان و حوصله‌ی زیادی برای منطقه‌ی امن نداریم، اگر سربازان ما، در چند هفته، کنترل این منطقه را شروع نکنند، گزینه‌ای جز اجرای نقشه‌های عملیاتی خودمان باقی نمی‌ماند.»

 

اجرای طرح منطقه‌ی امن در شمال شرقی سوریه موضوع توافق آنکارا و واشنگتن بوده است و ترکیه بارها گفته است که هیچ گونه تاخیری در اجرای توافق با آمریکا را تحمل نمی‌کند و هشدار داده است که این کشور در صورت لزوم به سمت مرزهای خود می‌رود تا نوار مرزی را از شبه‌نظامیان کرد سوری یگان‌های مدافع خلق پاکسازی کند.

 

ترکیه ایجاد این منطقه امن را زمینه‌ساز بازگشت رانده‌شدگان سوری به خانه‌ی خود توصیف می‌کند حال‌آنکه به گفته‌‌ی تحلیل‌گران ایالات متحده بر آن است که با این طرح از حملهٔ ترکیه به این مناطق سوریه پیشگیری کند.

 

ترکیه یگان‌های مدافع خلق، وای‌پ‌گ، را یک گروه تروریستی می‌خواند و آن را متحد و بازوی پ‌ک‌ک می‌داند.

 

دولت بشار اسد، سه هفته پیش ارائه طرح ایجاد منطقه امن در خاک این کشور را به شدت محکوم کرده و اعلام نمود که این کار «تجاوز آشکار به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه» و «نقض حقوق بین‌الملل» است.

نظر شما