صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۲:۳۴
  • دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 13 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 02
کد خبر: ۲۱۰۷۹

ذوالنور: سانتریفیوژهای نسل IR6 و IR8 را نصب کنیم

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواستار آن شد تا در گام سوم، سانتریفیوژهای نسل جدید IR6 و IR8 را نصب کنیم.

به گزارش راهبرد معاصر، زمانی چندانی تا وضع سومین گام از اقدامات جمهوری اسلامی درباره‌ی کاهش تعهدات اتمی‌اش در قبال عدم تعهد اروپایی ها به مفاد برجام باقی نمانده است. سخنگوی وزارت امور خارجه امروز گفت: اگر ایران ببیند این تلاش‌ها به نتیجه نرسیده و اراده لازم در طرف‌های اروپایی برای بازگشت به تعهدات برجامی خود وجود نداشته باشد، گام سوم را برخواهد داشت.

 

این درحالی است که علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در نشست خبری‌اش گفته است که سیاست تعهد در برابر تعهد را آغاز کرده‌ایم، او گفت: اگر تعهدات اروپا به صورت کامل اجرایی شود ما گام سوم را آغاز نمی‌کنیم.

 

با این حال رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس موضع قاطع تری را در این باره اتخاذ کرده است. ذوالنور که به گفتگو با مهر پرداخته؛ اظهار داشته است که ما در حال حاضر دو گام از کاهش تعهدات مان در برجام را برداشته ایم اما گام های بعدی باید، بازدارندگی بیشتری داشته باشد.

 

وی درباره اقداماتی که قرار است در گام سوم برداشته شود، افزود: گزینه‌های متعددی پیش روی ماست از جمله آنکه ما می‌توانیم نسل جدید از سانتریفیوژها یعنی سانتریفیوژهای نسل IR6 و IR8 را نصب کنیم.

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه همچنین می‌توانیم حجم ذخایر اورانیوم غنی سازی را افزایش دهیم، افزود: همچنین در گام بعدی باید رآکتور اراک را به حالت قبلی بازگردانیم.

 

ذوالنور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ما گام‌های چهارم و پنجم در کاهش تعهدات ایران در برجام را پیش بینی کرده ایم؟ گفت: بنده معتقدم دولت باید به جای آنکه در هر گام دو ماه به طرف مقابل وقت می‌داد در یک گام همه اقدامات لازم را انجام می داد اما متاسفانه با دولتی که بر سر کار است، حتی گام‌های پنجم و ششم هم متصور است.

نظر شما