صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۳:۴۷
  • دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 20 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - 2023 November 06
کد خبر: ۲۱۲۱۷۷

هشدار درباره طرح آمریکایی کوچ اقتصادی ساکنان غزه به مصر

کارشناسان معتقدند برنامه گسترده دولت مصر در توسعه اقتصادی و شهری در منطقه سیناء می‌تواند با نقشه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای کوچاندن اهالی غزه به سمت مصر مرتبط باشد.

به گزارش راهبرد معاصر به نقل از الجزیره، مصطفی مدبولی، نخست وزیر مصر سه شنبه هفته گذشته از مقر گردان نظامی ۱۰۱ در شهر العریش در استان سینای شمالی مصر از برنامه توسعه اقتصادی و شهری در شمال سینا به ارزش حدود ۳۶۳ میلیارد پوند (حدود ۱۲ میلیارد دلار) طی پنج سال آینده خبر داد.

 

مدبولی در نشستی خبری از ایجاد مناطق آزاد، لجستیکی، تجاری و صنعتی در شمال سینا با هزینه 3.5 میلیارد پوند، خبر داد که از جمله آن منطقه لجستیکی در رفح با هدف گسترش تجاری بین مصر و همسایگانش وهمچنین طرح منطقه لجستیکی تجارت کالا در بئر العبد خبر داد.

 

بر اساس اظهارات نخست وزیر مصر این کشور طی ۱۰ سال گذشته ۲۸۳ میلیارد پوند در بیش از ۱۰۰۰ پروژه برای توسعه سینا هزینه کرده است.

 

ناظران بر این باورند که لحن پرشور مدبولی درباره طرح‌های توسعه سینا، سیگنال‌های ضد و نقیضی در مورد زمان اعلام آن می‌دهد؛ بخصوص که در بحبوحه طرح نقشه‌های اسرائیل با حمایت آمریکا برای آواره کردن ساکنان نوار غزه به شمال سیناء بوده است؛ با وجود اینکه مقامات مصری بارها بر مخالفت خود با کوچاندن اهالی غزه به سمت سینا تاکید کردند.

 

همه سناریوها مطرح است

به گفته ناظران و سیاستمداران، تاکید نخست وزیر و رهبری سیاسی مصر مبنی بر عدم واگذاری یک متر از سرزمین سینا با گشودن دری برای بهره‌مندی ساکنان غزه از مزایای اقتصادی و توسعه شهری این منطقه منافاتی ندارد، به نحوی که به نفع همکاری‌های تجاری بین مصر و همسایگانش باشد.

 

حسام فوزی جبر، فعال سیاسی اهل منطقه سیناء در مصر می‌گوید: همزمانی خبر دولت مصر درباره طرح توسعه سیناء با تحولات غزه، طرح معامله قرن را به ذهن متبادر می‌کند که به جای راه حل‌های سیاسی، راه حل اقتصادی برای مساله فلسطین در نظر گرفته بود.

 

جبر در گفت‌وگو با الجزیره با بیان اینکه اجرای پروژه توسعه سینا در سال ۲۰۱۴ با تخریب محله‌های زیادی از شهر رفح مصر کلید خورده است، گفت، از آن زمان، مصر صدها میلیارد پوند برای پروژه‌های زیربنایی در این منطقه مرزی کم جمعیت هزینه کرده است.
جبر که ریاست کمیته حل اختلاف در شمال سینا را بر عهده داشت، این احتمال را رد نکرد که هدف از طرح توسعه سیناء باز کردن افق‌های جدیدی برای ساکنان نوار غزه باشد تا در مناطق جدید لجستیکی، تجاری و صنعتی جدید کار کنند، آن هم پس از اینکه در این منطقه چندین کارخانه منطقه آزاد تجاری و یک فرودگاه هوایی بین المللی و یک بندر دریایی بزرگ در العریش ساخته شود.


کوچ اقتصادی ساکنان غزه

أیمن نور، سیاستمدار معارض مصری نیز می‌گوید: از سال ۱۹۶۷، نوار غزه بار بزرگی از نظر امنیتی و جمعیتی برای اسرائیل بوده است و ایده خلاصی از غزه از ذهن اشغالگران دور نمانده است. از آن زمان کابینه‌های مختلف اسرائیل طرح‌های مختلفی را ارائه دادند اما خلاصی از ساکنان غزه رویکردی است که در مراحل بعدی ظاهر شد و مصر در دوران رؤسای جمهور سابق این کشور یعنی انور سادات و حسنی مبارک آن را ناکام گذاشت.

 

این سیاستمدار مصری در مورد ارزیابی خود از موضع کنونی مصر در مصاحبه با الجزیره توضیح داد که علیرغم انکار قاطع مقامات مصری مبنی بر پذیرش انتقال مردم غزه به سینا، این ایده همچنان خطرناک است، یعنی خطر عقب نشینی مصر از موضع خود به قوت خود باقی است و دلیلش هم بحران اقتصادی است که این کشور با آن گریبانگیر است.

 

به عقیده نور، وقتی صحبت از کوچاندن اهالی غزه می‌شود لزوما به معنای اسکان آنها در اردوگاه‌های آوارگان در این منطقه نیست ، بلکه مهاجرت مردم غزه می‌تواند به جوامعی جدید در مصر انجام شود؛ به نحوی که برای مثال یک میلیون فلسطینی در ۱۰ شهر جدیدی که در منطقه سیناء ایجاد می‌شود، اسکان گزینند و مشارکت کشورهای عربی هم در اجرای این طرح بعید به نظر نمی‌رسد.

 

سند صهیونیستی برای آوارگی مردم غزه
پیش از این، گیلا گاملیل، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی در یک سند داخلی طرحی را برای آواره کردن ساکنان غزه به سینا توصیه کرده بود. به نوشته روزنامه اسرائیلی «کالکالیست»، این سند شامل سه مرحله نخست ایجاد شهرهای چادری در جنوب غربی نوار غزه، دوم ایجاد یک کریدور بشردوستانه برای کمک به ساکنان آنجا و ساخت شهرها در منطقه شمال سینا است. بر اساس این طرح دعوت به همکاری با بیشترین تعداد ممکن از کشورها برای پذیرایی از آوارگان فلسطینی از غزه شده است.
پیش از طرح این سند صهیونیستی، یادداشتی از سوی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در ۲۰ اکتبر به مجلس نمایندگان فرستاده شد تا ۱۰۶ میلیارد دلار برای مقابله با پیامدهای انسانی جنگ اوکراین و نوار غزه تصویب شود.

 

این یادداشت شامل بخش ویژه‌ای با عنوان کمک‌ها برای مهاجرت و پناهندگی بود که در آن بایدن مبلغ اضافی ۳.۴۹۵ میلیارد دلاری را درخواست کرد تا برای تامین نیازهای بشردوستانه در دسترس بماند.

 

بر اساس یادداشت بایدن، این منابع مالی از غیرنظامیان آواره و متاثر از درگیری، از جمله پناهندگان فلسطینی در غزه و کرانه باختری حمایت می‌کند و نیازهای احتمالی ساکنان غزه را که به کشورهای همسایه مهاجرت می‌کنند، برآورده می‌کند.

 

این اتفاقات شماری از کارشناسان و ناظران را به این باور رسانده که تمایل آمریکا برای تأمین منابع مالی مهاجران منعکس کننده برنامه‌هایی برای اسکان ساکنان غزه در خارج از نوار غزه است.

 

آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک موسم به آنروا هم شامگاه یکشنبه اعلام کرد که از زمان شروع جنگ اسرائیل در غزه حدود ۱.۵ میلیون نفر از جمعیت ۲.۲ میلیون نفری غزه آواره شده‌اند که بیش از نیمی از آنها در حدود ۱۵۰ مقر و پناهگاه وابسته به سازمان ملل پناه گرفته‌اند./ فارس

نظر شما