صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۲:۴۶ - ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - 2023 November 07
کد خبر: ۲۱۲۴۶۱

کشف چگونگی تاثیر نوسانات دما بر چرخه جهانی آب

دانشمندان در تحقیقی که ممکن است پیامد‌های مهمی برای آینده منابع آبی ما داشته باشد، ارتباط قابل توجهی بین تغییرات چرخه جهانی آب و نوسانات دما در ۲۰۰۰ سال گذشته را نشان دادند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ از آنجایی که سیاره زمین با گرم شدن مداوم مواجه می‌شود، انتظار می‌رود پیامد‌های الگو‌های بارندگی و در دسترس بودن آب، بسیار محسوس باشد.

دکتر برونون کنکی از دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس و همکاران وی، تاریخچه جهانی آب و هوا را بررسی کردند؛ کارشناسان این گروه با تجزیه و تحلیل ۷۵۹ رکورد اقلیمی دیرینه از بایگانی‌های طبیعی متنوع مانند مرجان‌ها، درختان، یخ، غار‌ها و رسوبات، نشان دادند که چگونه دوره‌های افزایش و کاهش دما به‌طور تاریخی حرکت آب در اطراف زمین را تغییر شکل داده است.

چرخه جهانی آب ارتباط نزدیکی با دمای جهانی دارد. ما متوجه شدیم که در دوره‌های زمانی که دما در مقیاس جهانی در حال تغییر است، شاهد تغییراتی در نحوه حرکت آب در اطراف سیاره هستیم؛ ارتباط پیچیده تغییر دما و چرخه آب در تغییرات بارندگی مشخص می‌شود.

این مطالعه بر روی ایزوتوپ‌های آب یا «اثر انگشت‌های» منحصربه‌فرد به جا مانده از وزن‌های اتمی متفاوت در مولکول‌های آب متمرکز بود. نتایج نشان می‌دهد که میانگین دمای سطح جهانی تأثیر آشکاری بر ترکیب ایزوتوپی بارش جهانی و آب‌های شهاب سنگی دارد.

این تأثیر به‌طور قابل توجهی، در دوره‌های طولانی از دهه‌ها تا قرن‌ها مشهود است و شکاف مهم بین مشاهدات کوتاه‌مدت و چرخه‌های طولانی عصر یخبندان را پر می‌کند.

با تأیید این مطالعه که تغییرات چرخه آب جهانی با نوسانات دما در ۲۰۰۰ سال گذشته همراه بوده است، پایه و اساس درک چگونگی گرم شدن مداوم آب و هوا ممکن است این الگو‌ها را تغییر بیشتری دهد. درک رابطه بین دما و چرخه آب برای مدیریت باارزش‌ترین منبع ما در مواجهه با تغییرات آب و هوایی ضروری است.

دکتر برونون کنکی اظهار کرد که روش رفتار آب هنگام خروج از اقیانوس‌ها و حرکت در اطراف جو و بارندگی به شدت تحت تأثیر تغییرات دمای اتمسفر است.

این مطالعه در مجله Nature Geoscience منتشر شده است. / ایسنا

نظر شما