صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۱۴ - ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - 2023 November 14
کد خبر: ۲۱۳۵۶۱

پارلمان دانمارک لایحه ممنوعیت قرآن‌سوزی را بررسی می‌کند

پس از ماه‌ها هتک حرمت قران و مقدسات اسلامی در دانمارک به بهانه آزادی بیان و اعتراض کشور‌های اسلامی، پارلمان این کشور به دنبال تصویب لایحه‌ای برای ممنوعیت و مجازات این اقدامات است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ پارلمان دانمارک در حال بررسی لایحه‌ای است که در صورت تصویب آن، توهین به کتب مقدس در این کشور با مجازات روبرو خواهد شد.

بر اساس خلاصه‌ای از این لایحه که در وب‌سایت پارلمان دانمارک آمده، هدف این لایحه این است که رفتار نامناسب با متونی که برای یک جامعه دینی اهمیت مذهبی قوی دارد و انتشار آن اقدام در سطح گسترده و در ملاءعام جرم محسوب شود.

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که چند مورد هتک حرمت قرآن به بهانه آزادی بیان در این کشور صورت گرفت. دانمارک تحت فشار افکار عمومی و اعتراضات گسترده در جهان اسلام قرار داشت و روابط سیاسی و اقتصادی این کشور با کشور‌های اسلامی تحت تأثیر این اقدامات توهین آمیز قرار داشت.

براساس این لایحه، متخلفان ممکن است به دو سال زندان محکوم شوند.

این لایحه که ابتدا در پایان ماه آگوست در مورد آن اطلاع رسانی شد، پس از انتقاداتی مبنی بر اینکه پیش نویس اولیه آن آزادی بیان را محدود کرده و اجرای آن دشوار است، اصلاح شد.

پیتر هوملگارد، وزیر دادگستری دانمارک در ماه اکتبر در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه تهدید تروریستی علیه این کشور تشدید شده گفت: با تغییراتی که ما اکنون پیشنهاد کردیم، اجرای قانون برای پلیس و دادگاه‌ها آسان‌تر خواهد شد.

پیش نویس اولیه این لایحه توسط برخی - از جمله سیاستمداران، هنرمندان، رسانه‌ها و فعالان حوزه آزادی بیان - مورد انتقاد قرار گرفت که آن را بازگشتی به قانون توهین به مقدسات دانستند. دانمارک این قانون را در سال ۲۰۱۷ لغو کرد.

دانمارک در دو سال اخیر شاهد هتک حرمت و سوزاندن قرآن از سوی راست‌گرایان افراطی بوده است.

در سال ۲۰۰۶، پس از انتشار کاریکاتور‌های پیامبر اسلام (ص)، موجی از خشم و خشونت علیه دانمارک در جهان اسلام به راه افتاد.

در سال جاری میلادی هم چند مورد دیگر از هتک حرمت قرآن در این کشور گزارش شد. اقدام به سوزاندن قرآن و توهین به مقدسات اسلامی از سوی گروه‌های راست‌گرا افراطی دانمارکی صورت گرفته است.

بر اساس آمار پلیس ملی دانمارک، بین ۲۱ جولای تا ۲۴ اکتبر سال جاری (۳۰ تیر تا ۲ آبان)، ۴۸۳ مورد کتاب سوزاندن (شامل قرآن و کتاب‌های دیگر) یا آتش زدن پرچم کشور‌های مختلف در این کشور ثبت شده است. /مهر

نظر شما