صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۵۴ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 04
کد خبر: ۲۱۳۸۹

بحران برگزیت دامن نوه ی چرچیل را هم گرفت

در پی شکست سهمگین بوریس جانسون در جلسه شب گذشته پارلمان بریتانیا، حزب حاکم محافظه‌کار بر آنست تا نمایندگان این حزب را که بر خلاف خواست بوریس جانسون اقدام نموده اند از حزب اخراج کند، امری که دامن آن نوه ی چرچیل را نیز در بر خواهد گرفت.

به گزارش راهبرد معاصر؛ مسئله برگزیت این روزها به بزرگترین چالش بریتانیا در قرن بیست و یکم بدل شده است. شکست سنگین بوریس جانسون در این باره در برابر رای مجلس عوام، آن هم در اولین رای گیری دوره نخست وزیری جانسون، برای حزب حاکم محافظه کار بسیار گران تمام شده است.

 

در پی شکست شب گذشته، احتمال تصویب طرح مخالفان دولت برای جلوگیری از خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا افزایش یافته و تعدادی از اعضای برجسته حزب حاکم محافظه‌کار با خطر طرد از جناح حزبی به دلیل رای مخالف‌شان مواجه شده‌اند.

 

در جلسه شامگاه گذشته، پیشنهاد حزب کارگر برای "در دست گرفتن" دستور کار مجلس در روز چهارشنبه با ۳۲۸ رای در برابر ۳۰۱ به تصویب رسید. دولت خواستار رد این طرح شده و هشدار داده بود هرکدام از نمایندگان عضو حزب محافظه‌کار که به نفع این طرح رای بدهد، عضویت او در جناح حزبی را به حالت تعلیق در خواهد آورد و حتی ممکن است اجازه شرکت در انتخابات عمومی بعدی از سوی حزب را نداشته باشد.

 

با اینهمه، یکی از نمایندگان حزب حاکم در جریان سخنرانی نخست وزیر کرسی خود را ترک کرد و به حزب لیبرال دموکرات، از احزاب مخالف دولت و حامی برگزاری همه‌پرسی مجدد، پیوست. همچنین بیست و یک نماینده عضو حزب محافظه‌کار، از جمله شماری از اعضای ارشد حزب، با نادیده گرفتن هشدار رهبری حزب، به طرح پیشنهادی حزب مخالف برای در دست گرفتن دستور کار مجلس رای مثبت دادند.

 

در همین زمینه حزب محافظه کار بریتانیا نیکولاس سومز، نماینده این حزب در مجلس عوام و نوه ویسنستون چرچیل، نخست وزیر اسبق این کشور را به دلیل مخالف با دولت بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا اخراج می کند.

 

نیکولاس سومز یکی از ۲۱ نماینده ای بود که روز سه شنبه به تغییر دستور کار جلسه پارلمان بریتانیا رای داد. مخالفان برکسیت بدون توافق در نظر دارند تا با در اختیار گرفتن کنترل موضوع بحث در پارلمان طرحی در مخالفت با برکسیت بدون توافق ارائه کنند.

 

نیکولاس سومز سه شنبه شب در پاسخ به این پرسش که آیا حزب محافظه کار متعلق به پدربزرگ او به پایان خط رسیده است پاسخ داد: «خیر اما این شب بدی است.»

 

نوه وینستون چرچیل همچنین بوریس جانسون را متهم کرد که در طرحی از پیش برنامه ریزی شده به دنبال برگزاری انتخابات زودهنگام در بریتانیا است.

 

نیکولاس سومز فرزند مری سومز، پنجمین فرزند وینستون چرچیل، نخست وزیر بریتانیا در زمان جنگ جهانی دوم است.

 

کن کلارک، باسابقه ترین نماینده مجلس عوام بریتانیا و فیلیپ هاموند، وزیر خارجه سابق بریتانیا از دیگر نمایندگانی هستند که به دلیل مخالفت با دولت بوریس جانسون از حزب محافظه کار اخراج خواهند شد.

 

اتحادیه اروپا تا پایان ماه اکتبر به بریتانیا فرصت داده تا در مورد خروج از اتحادیه تصمیم نهایی خود را اتخاذ کند. پیشتر، نمایندگان مجلس، از جمله آقای جانسون، با توافق به دست آمده توسط ترزا می، نخست وزیر سابق، مخالفت کرده و خواستار مذاکره مجدد در مورد شرایط خروج شده بودند. آقای جانسون گفته است در صورتی که اتحادیه اروپا شرایط جدید او را قبول نکند، کشورش را بدون توافق از اتحادیه خارج خواهد کرد.

 

مخالفان برگزیت بدون توافق معتقدند که چنین اقدامی به اقتصاد بریتانیا زیان خواهد زد و لازم است مذاکره برای دستیابی به توافق ادامه یابد و دولت خواستار تمدید ضرب‌الاجل اتحادیه اروپا شود. برخی از احزاب و گروه‌های سیاسی معتقدند که همه‌پرسی برگزیت در تابستان سال ۲۰۱۶ بدون آگاهی کامل مردم از تبعات این وضعیت برگزاری شد و خواستار برگزاری همه‌پرسی مجدد در مورد خروج از اتحادیه یا نحوه خروج از آن شده‌اند. در همه‌پرسی سال ۲۰۱۶، نزدیک به ۵۲ درصد از رای‌دهندگان به خروج از اتحادیه رای دادند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: