صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۷:۳۱
  • يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 12 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - 2023 November 24
کد خبر: ۲۱۴۸۰۴
گزارش «هاآرتص»؛

حماس، روح بالنده فلسطینیان/ شکست توطئه حذف مقاومت

روح فلسطینیان امضای حماس دارد، بنابراین امکان تحقق سیاست از بین بردن این گروه مقاومت به‌عنوان جنبشی فکری و سیاسی وجود نخواهد داشت.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ دیگر در اسرائیل هیچ کس از احتمال اینکه حماس به عنوان جنبشی فکری و سیاسی از بین برود، حتی در صورت نابودی تمام زیرساخت های اداری غزه سخن نمی گوید.


بر روح فلسطینیان امضای حماس نقش بسته است و اقدام نظامی علیه نوار غزه این واقعیت را تغییر نخواهد داد. حماس موفق شده است جنبشی مذهبی را با جنبشی ملی ادغام کند و آرزو دارد کل فلسطین، ازجمله تمام سرزمین های اشغالی بخش تاریخی و نه فقط سرزمین های اشغال شده در سال 1967 را از اشغال اسرائیل آزاد کند.


جنگ علیه غزه مانع حضور سیاسی حماس در میان توده های مردم کرانه باختری یا اورشلیم نخواهد شد؛ حتی اگر نهادهای وابسته به این جنبش قادر به فعالیت نباشند و نمایندگانش نتوانند در کرانه باختری زندگی کنند.

مصاحبه مرکز اطلاعات فلسطین با برغوثی در سال 2016 نشان می دهد وی برنامه هایی برای بازسازی تشکیلات ساف درنظر دارد


جنگ غزه به حماس پایگاه ملی قوی داد که هیچ رهبر فلسطینی در آینده نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد یا انکار کند، زیرا جنگ باعث افزایش روحیه فلسطینیان شد و روح جدیدی در آنها ایجاد ‌کرد و این نشان دهنده امضای حماس است.

 


ساف نمی تواند نماینده فلسطینیان باشد

مروان برغوثی که نزدیک به 20 سال در زندان های رژیم صهیونیستی محبوس است، همچنان ملکه ذهن رهبران سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) برای رهبری آینده قرار دارد.  برغوثی  سیاست‌مدار و فرمانده نظامی فلسطینی عضو جنبش فتح است که از سال ۲۰۰۲ میلادی به دلیل قتل چهار اسرائیلی و یک یونانی در زندان به سر می‌برد. وی که به پنج بار حبس ابد محکوم شده است، در سال ۲۰۰۶ با قرار گرفتن در صدر فهرست انتخاباتی جنبش فتح به مجلس قانون‌گذاری فلسطین راه یافت و در سال ۲۰۰۹ به عضویت شورای رهبری فتح انتخاب شد. بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی برغوثی را محبوب‌ترین شخصیت سیاسی فلسطین می‌دانند.

 
مصاحبه مرکز اطلاعات فلسطین با برغوثی در سال 2016 نشان می دهد وی برنامه هایی برای بازسازی تشکیلات ساف درنظر دارد. این اسیر فلسطینی در مصاحبه خود بر ضرورت و اولویت برگزاری گفت‌وگوی ملی آشکار میان جنبش‌های فتح و حماس و همه اعضای تشکیلاتی دو جنبش و نه فقط مناظره میان نمایندگانشان تأکید کرد.


این گفت‌وگوی ملی که تا سه ماه ادامه خواهد داشت، قرار است به تدوین مبانی و اصولی منجر شود که بر مبنای آن مشارکت فلسطینیان در همه نهادهای حاکمیتی تحقق یابد و هر یک از طرف ها سهمشان را بر مبنای نتیجه انتخابات به دست آورند.


برغوثی که یکی از تهیه کنندگان متن «سند آشتی ملی» در سال 2006 بود، به همراه نمایندگان زندانیان برجسته از همه گروه های فلسطینی، با امضای خود خواهان پیوستن حماس به این روند شدند و بر تشکیل حکومت وحدت ملی تأکید کرد که «سند زندانیان» یکی از ارکان اساسی هر توافق آینده را تشکیل خواهد داد.

در گزارش مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی آمده است در جنگ اخیر میان اسرائیل و حماس امکان شکست ارتش اسرائیل وجود دارد


امروز با توجه به تجاوز اسرائیل به غزه، ذره ای تردید وجود ندارد جنگ و نتیجه آن، مواضع برغوثی را در قبال حماس و نقش آن در تقویت صفوف ساف به عنوان جنبش ملی تغییر خواهد داد. حتی اگر برغوثی از اسارت آزاد و موفق به احیای سازمان آزادی بخش فلسطین شود، این سازمان نمی تواند بدون مشارکت حماس نماینده واقعی مردم فلسطین باشد.


در گزارش مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی آمده است در جنگ اخیر میان اسرائیل و حماس امکان شکست ارتش اسرائیل وجود دارد. راهبرد اصلی حماس افزایش همبستگی فلسطینیان و انزوای اسرائیل در سال‌های آینده است. در این سناریو حماس حمایت و همراهی مردم غزه را جلب و در راستای تضعیف و حتی حذف تشکیلات خودگردان فلسطین گام برخواهد داشت. در همین فاصله طرح عادی‌سازی روابط به حاشیه می رود و دیگر اتفاقات منطقه و جهان موجب خواهد شد حمایت‌ها از اسرائیل کاهش یابد و درنهایت پیروزی با حماس است.


حماس برای پیروی از این راهبرد لازم نیست حتماً قوی باشد، بلکه باید در مسیری که آغاز کرده است، ثابت‌قدم بماند. گرچه قدرت اسرائیل به آن اجازه می‌دهد غیرنظامیان فلسطینی را قتل عام، زیرساخت‌های فلسطینی را نابود کند و درخواست‌های جهانی را برای خویشتن‌داری نادیده بگیرد، ولی باید توجه کرد، جنگ فرسایشی موجب پیشبرد اهداف نظامی حماس خواهد شد.

 

نظر شما