صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - 2023 November 22
کد خبر: ۲۱۴۸۱۲

پاکستان رسما خواستار پیوستن به بریکس شد

سفیر پاکستان در روسیه اعلام کرد اسلام‌آباد درخواست خود را برای پیوستن به گروه کشورهای «بریکس» ارائه کرده و انتظار دارد در سال ۲۰۲۴ و در زمان ریاست روسیه عضو این گروه شود.

به گزارش راهبرد معاصر، «محمد خالد جمالی» سفیر پاکستان در روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس» اعلام کرد که پاکستان درخواست پیوستن به گروه کشورهای «بریکس» در سال ۲۰۲۴ را ارائه داده و در روند عضویت به کمک روسیه نیاز دارد.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا اسلام‌آباد پیشنهاد عضویت خود را در بریکس ارائه کرده»، گفت «پاکستان درخواستش را ارائه داده است. اسلام آباد قصد دارد در سال ۲۰۲۴ به این گروه تحت ریاست جمهوری روسیه بپیوندد.»

 

گروه بریکس هم‌اکنون متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین، و آفریقای جنوبی است. هم‌اکنون آفریقای جنوبی ریاست این گروه را به عهده دارد.

 

سرواژه بریکس (BRICS ) از کنار هم‌ قرار گرفتن حرف اول نام انگلیسی این کشورها تشکیل شده است. ۳۰ درصد تولید ناخالص و ۴۰ درصد جمعیت جهان در حوزه بریکس تعریف می‌شود.

 

تیرماه پارسال «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وقت وزارت خارجه ایران اعلام کرد تهران درخواست رسمی برای عضویت بریکس ارائه داده است. «آلبرتو فرناندز»، رئیس‌جمهور آرژانتین نیز در نشست مجازی سران «بریکس پلاس» (اعضای بریکس و چند کشور دیگر) گفته بود این کشور خواهان عضویت کامل در گروه بریکس است.

 

اوایل شهریور امسال سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی به عنوان رئیس گروه بریکس در بیانیه پایانی پانزدهمین نشست سران بریکس اعلام کرد ایران، آرژانتین، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اتیوپی از ژانویه ۲۰۲۴ به عنوان عضو رسمی بریکس به شمار خواهند رفت. ما بار دیگر بر تعهد بریکس به چندجانبه گرایی و محترم شمردن قوانین بین‌المللی تاکید می‌ورزیم./ مهر

نظر شما