صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - 2023 November 26
کد خبر: ۲۱۵۳۴۴
گزارش روزنامه «تلگراف»؛

پیروزی بزرگ حماس مقابل رژیم صهیونیستی

توافقنامه تبادل اسیران میان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و رژیم صهیونیستی از همه لحاظ برای این رژیم ناقص است. حماس از این وقفه استفاده خواهد کرد تا از مسیر تونل‌های کشف نشده به دارایی‌ها و عناصرش در مصر و اسرائیل نفوذ و جنوب غزه را برای دور جدید حملاتش علیه تل‌آویو آماده کند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در موضوع توافق بر سر تبادل اسیران با اسرائیل به پیروزی بزرگی دست یافته است. هنوز مشخص نیست آیا این توافق پیامد منفی دیگری برای اسرائیل دارد یا خیر، اما درباره اینکه آیا اسرائیل به هدف خود که همان از بین بردن تهدیدات ناشی از حماس است، دست خواهد یافت یا خیر باید با دیده تردید نگریست.


این توافقنامه از هر نظر به طرز مهلکی دارای اشکال است، حتی اگر بدون نقص اجرا شود (که تاکنون رخ نداده است). حماس طبق توافق قرار است 50 زندانی آزاد کند و اسرائیل 150 زندانی آزاد خواهد کرد و این درصد نامتناسب است. روند آزادسازی اسیران در دوره ای چهار روزه انجام می شود و در این مدت عملیات نظامی انجام نمی شود. شکی نیست اسرائیل از این وقفه برای آمادگی مرحله بعدی اقدامات نظامی خود استفاده خواهد کرد و می کوشد نیروها، تجهیزات، مهمات و سلاحش را آماده سازی کند.

معلوم نیست اسرائیل با این آتش بس چقدر فرصت های متعدد پیشروی سریع یا حملات غافلگیرکننده را از دست خواهد داد؟


با وجود این، مبارزان حماس ذی نفعان واقعی توقف عملیات نظامی هستند؛ زیرا از هوا بمباران شدند و در داخل غزه و از مسیر تونل ها به شکل غیر منتظره ای تحت تعقیب بودند. در عین حال عملیات نظامی اسرائیل همچنان در مراحل اولیه خود است.

 


چرا آتش بس الان انجام شد؟ حماس از این وقفه استفاده خواهد کرد تا از مسیر تونل های کشف نشده به دارایی ها و عناصرش در مصر و اسرائیل نفوذ و جنوب غزه را برای دور جدید حملاتش علیه تل آویو آماده کند. معلوم نیست اسرائیل با این آتش بس چقدر فرصت های متعدد پیشروی سریع یا حملات غافلگیرکننده را از دست خواهد داد؟ یا اینکه چند نظامی اسرائیلی به دلیل ایجاد فرصت تقویت بنیه حماس و ایجاد تله های بیشتر جان خود را از دست خواهند داد؟


اگر حماس تصمیم بگیرد زندانیان بیشتری آزاد کند، آتش بس به ازای هر 10 زندانی یک روز تمدید خواهد شد. چه توجیه قابل تصوری برای اجازه دادن به دشمن برای تعیین یک طرفه مدت زمان آتش بس وجود دارد؟ اگر «مشکلات فنی» به این معنی باشد که تنها 6 زندانی آزاد شوند، آن وقت چه باید کرد؟ آیا حماس همچنان یک روز دیگر فرصت برای استراحت خواهد داشت؟ اسرائیل با این کار خود بار ازسرگیری اقدامات نظامی حماس را به دوش خواهد کشید.


نتیجه این کارها نامفهوم است، تل آویو و واشنگتن نظارت هوایی بر غزه را به مدت 6 ساعت در روز در دوره توقف عملیات نظامی به حالت تعلیق درآوردند. این امتیاز ممکن است مهم تر از خود آتش بس باشد، زیرا اسرائیل را از دسترسی به اطلاعات فعالیت های حماس محروم می کند. اسرائیل توافق کرده است در بازه زمانی آتش بس که مناسب تحرکات حماس است، غزه را فراموش کند.


کاخ سفید فراموش کرده، این توافق به معنای «افزایش گسترده کمک های بشردوستانه» به غزه است، اما بدون تضمین های کافی. کمک ها در نهایت به نیازمندان خواهد رسید. هنگامی که هربرت هوور، سی و یکمین رئیس‌جمهور آمریکا از حزب جمهوری‌خواه  نخستین کمک بین المللی بزرگ کشورش را در جنگ جهانی اول اعطا کرد، دو شرط گذاشت؛ کمک ها باید فقط به غیرنظامیان برسد و دوم، اینکه اعطاکنندگان باید آن را توزیع کنند یا بر توزیع نظارت دقیق داشته باشند. ولی اکنون ما هیچ تصوری از اندازه و مقدار کمک هایی که به دست حماس خواهد افتاد، نداریم.


مشکل نظامی حیاتی اسرائیل فرصت هایی است که در صورت توقف حملات فزاینده اش در میانه راه از دست خواهد داد. راهبرد حماس اتخاذ هرگونه آتش‌بس موقت، صرف نظر از مدت کوتاهی و بدون توجه به توجیه آن است. آنها همچنین به دنبال گسترش آتش بس موقت به دائم هستند و فشارها بر اسرائیل برای اجرای آن افزایش خواهد یافت.

مشکل نظامی حیاتی اسرائیل فرصت هایی است که در صورت توقف حملات فزاینده اش در میانه راه از دست خواهد داد.


خطر سیاسی حیاتی ای که اسرائیل با آن مواجه است، عزم تل آویو را برای از بین بردن حماس تضعیف می کند. موضوع خطرناک تر، قدرت حمایت آمریکاست که در حال حاضر رو به ضعف نهاده و عزم جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با توجه به حمله جناح چپ طرفدار فلسطین در حزب دموکرات هر روز کمتر می شود. علاوه بر این،  مشکلات بایدن با داغ تر شدن رقابت های انتخابات ریاست جمهوری 2024 افزایش خواهد یافت.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: