صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۶:۰۳
  • يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 19 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۳ - ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - 2023 December 02
کد خبر: ۲۱۶۴۰۳

بهبود سلامت قلب با رژیم گیاهخواری

مطالعه جدیدی روی دوقلو‌های همسان شواهد تازه‌ای در اختیار گذاشته که رژیم غذایی گیاهخواری می‌تواند بهبود قابل توجهی در سلامت قلب ایجاد کند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ دوقلو‌هایی که به مدت دو ماه رژیم غذایی گیاهخوار داشتند، بهبود قابل توجهی در کلسترول، انسولین و وزن بدن نسبت به خواهر و برادر‌های همسان خود داشتند که رژیم غذایی سالمی حاوی پروتئین حیوانی مصرف می‌کردند.

کریستوفر گاردنر، استاد پزشکی دانشگاه استنفورد می‌گوید: "با توجه به این نتایج و در نظر گرفتن طول عمر، اکثر ما از رفتن به سمت رژیم غذایی گیاه-محور بهره خواهیم برد. "

این موضوع خوب شناخته شده است که کاهش مصرف گوشت باعث بهبود سلامت قلب می‌شود، اما تفاوت‌های بین شرکت‌کنندگان در مطالعات رژیم غذایی - چیز‌هایی مثل ژنتیک، تربیت و انتخاب‌های سبک زندگی - باعث می‌شود محققان نتوانند نتیجه‌گیری قطعی بکنند.

گاردنر و همکارانش تصمیم گرفتند دوقلو‌های همسان را مطالعه کنند، زیرا آن‌ها ژنتیک یکسانی دارند، در یک خانواده بزرگ شده‌اند و اغلب سبک زندگی مشابهی دارند.

گاردنر توضیح داد: "نه تنها این مطالعه راهی نوآورانه برای اثبات اینکه رژیم غذایی گیاهخوار سالم‌تر از رژیم غذایی مرسوم همه‌چیزخوار است فراهم کرد، بلکه کار ما بر روی دوقلو‌ها بسیار سرگرم‌کننده هم بود. آن‌ها یکسان لباس می‌پوشیدند، یکسان حرف می‌زدند و یکدیگر را طوری دست می‌انداختند که تنها اگر افراد زمان زیادی را با هم بگذرانند، امکان‌پذیر می‌شود.»

تیم تحقیقاتی ۲۲ جفت دوقلوی همسان را برای شرکت در یک کارآزمایی بالینی مبتنی بر رژیم غذایی که از ماه مه تا ژوئیه ۲۰۲۲ برگزار شد، انتخاب کردند. همه دوقلو‌ها در پایگاه داده دوقلو‌های استنفورد ثبت شده بودند، پایگاه داده‌ای از دوقلو‌های ناهمسان و همسان که موافقت کرده‌اند در مطالعات تحقیقاتی شرکت کنند.

یکی از هر جفت دوقلو برای رژیم غذایی گیاهخوار و دیگری برای رژیم غذایی همه‌چیزخوار انتخاب شدند.

هر دو رژیم غذایی سالم بودند و حاوی مقادیر زیادی سبزیجات، لوبیا، میوه و غلات کامل. همچنین این رژیم‌های غذایی محدودیت‌هایی برای قند و نشاسته‌های تصفیه‌شده داشتند.

اما رژیم غذایی گیاهخوار کاملاً گیاهی بود و حاوی گوشت و نیز محصولات حیوانی مانند تخم‌مرغ یا شیر نبود. رژیم غذایی همه‌چیزخوار شامل مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، پنیر، لبنیات و سایر مواد غذایی از منابع حیوانی بود.

برای چهار هفته اول، سرویس غذا سه وعده غذایی در روز تحویل می‌داد. در طول ۴ هفته باقی‌مانده، شرکت‌کنندگان غذای خود را آماده کردند.

گاردنر می‌گوید از ۴۴ نفری که در مطالعه شرکت کردند، ۴۳ نفر آن را تا پایان ادامه دادند.

گاردنر که استاد مرکز پیشگیری استنفورد نیز هست، می‌گوید: «مطالعه ما از رژیم غذایی گیاهخوار قابل‌تعمیم استفاده کرد که برای هرکسی قابل دسترس است، زیرا ۲۱ نفر از ۲۲ نفر گیاهخوار با رژیم غذایی ادامه دادند. این نشان می‌دهد هر کس که رژیم غذایی گیاهخوار را انتخاب کند، می‌تواند سلامت بلندمدت خود را در دو ماه بهبود بخشد که بیشترین تغییر در ماه اول دیده می‌شود.»

میانگین میزان کلسترول بد یا ال‌دی‌ال به طور پیوسته برای گیاهخواران کاهش یافت و برای همه‌چیزخواران تقریباً ثابت ماند.

گیاهخواران همچنین ۲۰ درصد کاهش در میزان انسولین ناشتا و میانگین ۱/۸ کیلوگرم وزن کمتر نسبت به همه‌چیزخواران داشتند.

نتایج در ۳۰ نوامبر در مجله JAMA Network Open منتشر شدند.

گاردنر تصدیق کرد که احتمالاً اکثر مردم به احتمال زیاد گیاهخوار نخواهند شد، اما گفت حتی حرکت کوچکی به سمت رژیم غذایی گیاه محور می‌تواند به بهبود سلامت آن‌ها کمک کند.

گاردنر گفت: "مهم‌تر از رفتن به سمت گیاهخواری سفت و سخت، گنجاندن مواد غذایی بیشتر گیاه محور در رژیم غذایی است. " او افزود طی ۴۰ سال اخیر "عمدتاً گیاهخوار" بوده است. او گفت: "خوشبختانه، لذت بردن از غذا‌های گیاهخوار چندفرهنگی مانند غذا‌های هندی، سرخ‌کردنی‌های آسیایی و غذا‌های آفریقایی بر پایه عدس می‌تواند اولین قدم خوبی باشد. " / هلث‌دی نیوز

نظر شما