صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۳:۵۰
  • پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Thursday 16 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - 2023 December 02
کد خبر: ۲۱۶۴۱۸

«ماه جان» آماده اکران شد

نویسنده و کارگردان نمایش «ماه جان» گفت: این نمایش از ۱۵ آذرماه جاری در سالن اقبال آذر مجتمع فرهنگی ۲۹ بهمن تبریز به روی صحنه می‌رود.

به گزارش راهبرد معاصر؛ رسول امامی عصر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این اثر انتقادی، درامی صریح است و برای اولین بار در شمال غرب با این ادبیات به روی صحنه می‌رود.

وی اضافه کرد: متن این اثر نمایشی سه بار بازنویسی شده و حفظ صراحت لهجه نمایشنامه مورد تاکید تیم این نمایش بوده است، زیرا، چاره مشکلات مردم از طریق تعریف و تمجید امکان پذیر نیست و زبان هنر و استفاده از ادبیات انتقادی صریح یکی از راه حل‌های مهم در این زمینه است.

امامی با بیان اینکه تئاتر ارتباط روحی و فیزیکی با مردم برقرار می‌کند، گفت: سال ۱۴۰۱ و همزمان با اغتشاشات، با تنی چند از نخبگان که بیشتر آن‌ها دانشگاهی بودند، جلساتی برگزار کردیم تا زوایای این مسئله را بررسی کنیم و به این نتیجه رسیدیم که با نمایش بهتر می‌توان به موضوعات اجتماعی و یافتن راه چاره پرداخت.

وی ادامه داد: البته هدف اصلی در این نمایش، اغتشاشات نیست بلکه بررسی علل اغتشاشات و ریشه یابی آن‌ها است.

وی در مورد موضوع این نمایشنامه افزود: ماه جان شخصیتی نمادی از مادر، نام میهن و وطن است و همه به آن غیرت دارند، اسمی سنتی است و از آن مهر و محبت می‌بارد از این رو این نام برای نمایش انتخاب شد.

امامی افزود: ماه جان، نقش اول این نمایش هم مادر و هم همسر شهید است و با گلدان‌های شمعدانی اش در خانه‌ای قدیمی مشغول است.

وی گفت: در جریان اغتشاشات، دانشجویی از ترس ماموران به این خانه پناه می‌برد و بعد‌ها یکی از لیدر‌های اغتشاشات و زن همسایه به جمع آن‌ها اضافه می‌شود و به محلی برای بحث منطقی تبدیل می‌شود و نویسنده دخالتی در این بحث‌ها ندارد.

کارگردان این نمایش ادامه داد: این نمایش حامی مالی ندارد و همه هزینه‌ها به صورت شخصی پرداخته شده است و پیدا کردن حامی به دلیل واکنش‌های فردی میسر نشد.

امامی گفت: این نمایش از ۱۵ آذر و برای مدت پنج روز به روی صحنه می‌رود و ساعت ۱۸.۳۰ هر روز پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود. / ایرنا

نظر شما