صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 08
کد خبر: ۲۱۷۱۵

فتح سنگر به سنگر مناصب سعودی توسط فرزندان ملک سلمان

در حالی که محمد بن سلمان توامان ولایت عهدی و وزارت دفاع سعودی را عهده دار است، در جدیدترین تغییرات صورت پذیرفته در هرم قدرت در سعودی، خالد فالح وزیر نفت عربستان برکنار و عبدالعزیز دیگر فرزند ملک سلمان در این سمت گماشته شد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ دوران سلطنت چهار ساله ملک سلمان بن عبدالعزیز در عربستان سعودی را می توان، دوران دگرگونی قواعد و قوانین حاکم در این کشور در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دانست.

 

ملک سلمان که به دلیل کهولت سن عملا اداره‌ی امور را به محمد بن سلمان ولیعهد و فرزندش سپرده است بر آن است تا پیش از مرگش با ایجاد تغییرات گوناگون، زمینه را برای تداوم قدرت در دست فرزندانش مهیا نمیاد. درست چند روز پیش بود که پادشاه عربستان شماری از مقام‌های ارشد این کشور را برکنار و افراد جدیدی را منصوب کرده است.

 

پادشاه سعودی شامگاه جمعه 30 اوت طی فرمانی فهد العیسی را به عنوان رئیس دیوان پادشاهی منصوب کرد. وی همچنین در فرمان دیگری دستور ایجاد وزارتخانه صنایع و منابع معدنی و گماردن بندر الخریف در راس آن به عنوان وزیر صنایع و منابع معدنی را صادر کرد.

 

اکنون اما تحولات صورت پذیرفته به وزارت نفت سعودی رسیده و موجب برکنار خالد فالح شده است. شبکه خبری المیادین گزارش داده که خالد الفالح وزیر نفت عربستان از کار برکنار و شاهزاده عبدالعزیر بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود به جای وی منصوب شده است.

 

وزیر جدید انرژی عربستان متولد ۱۹۶۰ و پسر چهارم ملک سلمان بن عبدالعزیز بوده و مادرش سلطانه دختر ترکی السدیری است. او برادر فهد بن سلمان، احمد بن سلمان، سلطان بن سلمان، فیصل بن سلمان و خصه دختر سلمان است.

 

او مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت صنعتی و مدرک لیسانس را در همین رشته در سال ۱۹۸۵ از دانشگاه نفت و معادن ملک فهد اخذ کرده است.

 

ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان طی حکم دیگری عبدالعزیز بن عبدالله بن علی العبد الکریم معاون امور صنایع وزیر انرژی و صنعت و منابع مدنی را از پستش برکنار و به جای او اسامه بن عبدالعزیز الزامل را معاون وزیر انرژی در رتبه ممتاز تعیین کرد.

 

الفالح پیش از این نیز از ماموریت خود به عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت نفت "آرامکو" کنار گذاشته شده و به جای او یاسر الرمیان ناظر صندوق سرمایه‌گذاری دولتی در راس هیئت مدیره شرکت مذکور قرار گرفته بود.

 

الفالح از هفتم ماه مه 2016 به عنوان وزیر نفت عربستان فعالیت خود را آغاز کرد.

 

وی از مدیران ارشد سعودی به شمار می رود و ریاست هیات مدیره شرکت نفتی آرامکو و مدیر عامل شرکت نفت فلیپینی پترون را در کارنامه خود دارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: