صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۵:۴۶ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 11
کد خبر: ۲۱۹۳۲

خشم اعراب از وعده انتخاباتی نتانیاهو

دولت های عربی که مدت هاست در برابر زیاده خواهی صهیونیست ها سکوت پیشه کرده اند، از وعده انتخاباتی نتانیاهو مبنی بر انضمام بخش هایی از کرانه باختری به سرزمین های تحت اشغال اسرائیل به خشم آمده اند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ این روزها و در آستانه ی انتخابات پارلمانی در سرزمین های اشغالی، نتانیاهو جهت کسب رای و ممانعت از بازداشت احتمالی اش به دلیل مفاسد اقتصادی، به هر اقدامی متوسل می شود. وی در جدیدترین اقدامش، وعده جدیدی را به اشغالگران صهیونیست داده که با خشم اعراب مواجه شده است.

 

بنیامین نتانیاهو به صهیونیست ها قول داده است که در صورت پیروزی در انتخابات، بخش هایی از کرانه باختری را به خاک اشغالی اسرائیل ملحق می نماید.

 

نتانیاهو در یک کنفرانس خبری در تل‌آویو گفت، دولت آمریکا بلافاصله پس از انتخابات اسرائیل می‌خواهد طرح سیاسی «معامله قرن» را اعلام کند و این یک «فرصت تاریخی» و «تکرار نشدنی» برای اسرائیل است.

 

وی افزود که غیر از یهودی‌نشین‌ها سایر نقاط مهم در کرانه باختری را نیز «برای امنیت، میراث و آینده اسرائیل» به این کشور منضم می‌کند.

 

نتانیاهو گفت، آغاز حاکمیت قانون اسرائیلی بر کرانه باختری در مرحله نخست شامل بقاع اردن و شمال بحرالمیت می‌شود.

 

نخست وزیر اسرائیل اما در نهایت این امر را منوط به آن دانست که برنده انتخابات هفته آینده کشورش باشد.

 

او چند روز پیش از انتخابات ناکام پنج ماه قبل نیز به راست‌گرایان اسرائیلی قول داده بود که یهودی‌نشین‌های بزرگ کرانه باختری را به خاک اسرائیل منضم کند.

 

اما وی در هفته‌های گذشته از «انضمام تمام کرانه باختری»» سخن گفته و تاکید کرده که برچیدن یهودی‌نشین‌ها از «یهودا و شومرون» (کرانه باختری) هرگز رخ نخواهد داد.

 

برخی ناظران معتقدند که این وعده بنیامین نتانیاهو شگردی برای جذب رای جناح راست افراطی و شهرک نشینان باشد که کرانه غربی را بخشی از "ارض موعود" و سرزمین باستانی اسرائیل می دانند.

 

سازمان ملل متحد، شهرک ها را بر اساس قوانین بین المللی غیرقانونی اعلام کرده است ولی صهیونیست ها از نظر سازمان ملل تمکین نکرده است.

 

مقامات فلسطینی وعده تازه نخست وزیر اسرائیل را محکوم کرده اند.

 

حنان عشراوی، از مقامات ارشد تشکیلات خودگردان فلسطینی، گفته است یک چنین اقدامی نه تنها راه حل "دو کشور برای دو ملت" بلکه هرگونه احتمال صلح بین دو طرف را نابود خواهد کرد.

 

«فوزی برهوم» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» روز سه‌شنبه در واکنش به وعده انتخاباتی نتانیاهو برای الحاق بخش‌های از کرانه باختری و دره اردن به سرزمین‌های اشغالی گفت که این سخنان سیاست‌های خصمانه اسرائیل علیه ملت فلسطین، سرزمین و سرنوشتش را نشان می‌دهد.

 

وی در ادامه گفت:«اظهارات نتانیاهو برای الحاق شهرک‌ها در کرانه باختری و دره اردن،‌ چیزی از حقایق را تغییر نخواهد داد و هرگز مقاومت فزاینده ملت برابر اشغالگران و طرح‌هایشان را متوقف نخواهد کرد.»

 

برهوم افزود: «دولت آمریکا که شریک اشغالگران در اقدامات خصمانه علیه ملت فلسطین بوده و همچنین شتاب کشورهای منطقه برای عادی سازی روابط با دشمن و رفتار تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری در ادامه همکاری امنیتی و سرکوب مقاومت و اصرار بر مذاکرات بیهوده عامل تشویق نتانیاهو برای مطرح کردن این وعده بوده است.»

 

سخنگوی حماس تاکید کرد که این موضوع گام‌های عملی و مسئولانه از تمام گروه‌های فلسطینی را می‌طلبد و همچنین باید استراتژی ملی بر گزینه ادامه انواع مختلف مبارزه و مقاومت متمرکز شود. و تشکیلات خودگردان نیز باید همکاری امنیتی با تل‌آویو و ادامه پیگرد اعضای مقاومت را متوقف کند.

 

واکنش قطر و اردن

«ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه اردن بامداد چهارشنبه در پیامی توئیتری نوشت: اتحادیه عرب به صورت یکصدا وعده نخست‌وزیر اسرائیل مبنی بر الحاق شهرک‌های [یهودی نشین] و دره اردن در کرانه باختری اشغالی را محکوم می‌کند.

 

وی افزود: از بین بردن همه فرصت‌های صلح به خاطر اهداف انتخاباتی غیرمسوولانه و خطرناک است. جامعه بین‌المللی باید تصریح کند که چنین اقدامات بیهوده برای تثبیت اشغالگری را نفی می‌کند.

 

 قطر از اظهارات نتانیاهو درباره الحاق غور اردن و شمال بحر المیت به سرزمین های اشغالی انتقاد کرد.

 

وزارت خارجه قطر در بیانیه ای اعلام کرد: این اعلان نتانیاهو، ادامه سیاست اشغالگری مبتنی بر نقض قوانین بین المللی و اقدامات حقیرانه برای آواره کردن ملت فلسطین و سلب حقوق آن بدون در نظر گرفتن اخلاق و وجدان است.

 

بیانیه وزارت خارجه قطر اقدام نتانیاهو را «تجاوز کامل به حقوق ملت فلسطین با هدف تحقق دستاوردهای انتخاباتی» دانست و افزود: «ادامه اشغالگری با زیرپا گذاشتن قوانین بین المللی و تحمیل منطق زور و امر واقع، همه فرصت های صلح را نابود می کند.»

 

عربستان خواستار نشست فوری سازمان همکاری اسلامی شد

 

عربستان سعودی در بیانیه‌ای وعده بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این کشور را برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به فلسطین اشغالی در صورت پیروزی در انتخابات، محکوم کرد.

 

عربستان در این بیانیه خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در سطح وزیران خارجه برای بحث پیرامون این موضوع شد.

 

ریاض همچنین خواستار ایجاد یک برنامه اقدام فوری و بازبینی رویکرد کشورهای اسلامی پیرامون رژیم صهیونیستی برای مواجهه با چنین وعده‌ای از سوی نخست وزیر این رژیم و همچنین انجام اقدامات ضروری شد.

 

این بیانیه، صلح را بدون بازگرداندن سرزمین‌های اشغال شده به فلسطینیان و رسیدن آنان به حقوقشان ناممکن دانست و تاکید کرد که تلاش رژیم صهیونیستی برای اعمال سیاست «عمل انجام شده» هرگز باعث از بین رفتن حقوق فلسطینیان نمی‌شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: