صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۳:۲۹
  • چهارشنبه ۰۲ شهريور ۱۴۰۱
  • Wednesday 24 August 2022
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - 2018 February 26
کد خبر: ۲۲۰

یمن، برگ برنده روسیه در برابر غرب

مسکو همزمان با پیروزی های اخیر خود در سوریه،‌ تلاش می کند تا در یکی دیگر از معادلات بزرگ منطقه ای یعنی یمن، تاثیرگذار باشد که این کار را از طریق پیش نویس قطعنامه تسلیحاتی یمن پیش می برد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ در آستانه رای گیری شورای امنیت سازمان ملل درباره پیش نویس قطع نامه انگلیس درخصوص تحریم تسلیحاتی یمن، مسکو نیز در اقدامی هوشمندانه و موازی، پیش نویس پیشنهادی خود را ارائه کرده است. به وضوح روشن است که این پیشنهاد به معنای مخالفت روسیه با پیش نویس موردنظر انگلیس و غرب خواهد بود. اما این پیش نویس چه آورده ای می تواند برای روسیه داشته باشد؟


ریشه حضور معنادار روسیه در معادلات تعیین کننده منطقه از جمله یمن را باید در پیروزی های اخیر مسکو در سوریه جست و جو کرد. قدرت نمایی تمام و کمال کرملین در سوریه و پشتیبانی از محور مقاومت ایران-سوریه-عراق، توانسته دست این کشور را در سایر معادلات منطقه باز گذارد. اعمال قدرت روسیه در قطعنامه آتش بس سوریه و تفسیر خاص از بندهای آن که منجر به مستثنی شدن گروه های تروریستی مانند جبهه النصره از آتش بس شد، نشان داد که کرملین دست برتر را در این بازی داشته است. این موضوع را اکنون می توان در زمینه قطعنامه تسلیحاتی یمن نیز مشاهده کرد. روسیه با محکومیت ایران در این قطعنامه مخالفت کرده و در پیش نویس پیشنهادی خود بند محکومیت ایران به دلیل کمک تسلیحاتی به یمن را حذف کرده است. این اقدام ضمن حمایت از ایران، میدان جدیدی را برای رقابت با محور غربی-عربی پیش روی روسیه قرار خواهد داد.


ناگفته نماند که روسیه به صورت ضمنی گزارش سازمان ملل را درباره کمک تسلیحاتی ایران به یمن،‌تایید کرده است و تنها به این دلیل با محکومیت ایران در قطعنامه مخالفت کرده که مسکو این گزارش را بهانه کافی برای محکومیت ایران نمی داند. تجربه تاریخی و سیاسی نیز نشان می دهد که روسیه با مهارت خاصی و به نحوی که دو طرف را راضی نگه دارد، در مقوله های مختلف بین المللی رفتار کرده است. برای مثال آتش بس در غوطه شرقی به نوعی تبانی میان روسیه و غرب به حساب می آمد و در قطعنامه تسلیحاتی یمن نیز انتظار می رود که مخالفت ضمنی روسیه با غرب در مورد کمک ایران به یمن، به مرور زمان رنگ خواهد باخت و می توان قبول گزارش سازمان ملل درباره ایران از سوی روسیه را گام نخست آن تفسیر کرد. ضمن اینکه روسیه در یمن مانند ایران از حوثی ها حمایت نکرده است و ترجیح داده است تا روابط خود را با عربستان، در این زمینه قربانی نکند.


در آینده باید منتظر افزایش فشار غرب علیه پرونده ایران در حوزه تسلیحات موشکی باشیم. این افزایش فشار با چراغ سبز روسیه رو به رو خواهد شد چرا که روسیه و عربستان نیز روابط سیاسی رو به رشدی داشته و روسیه نیز تمایلی به مخالفت بیش از اندازه با غرب در زمینه نقض قطعنامه های بین المللی نشان نخواهد داد. همانطور که روسیه در برابر تحریم های سازمان ملل علیه کره شمالی، همراهی کرد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: