صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۱۶ دی ۱۴۰۲ - 2024 January 06
کد خبر: ۲۲۲۱۴۹

نخستین کاوشگر خورشیدی هند با موفقیت در مدار قرار گرفت

نخستین کاوشگر هند برای مطالعه و رصد خورشید، عصر امروز (شنبه) با موفقیت در مدار قرار گرفت.

به گزارش راهبرد معاصر؛ سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) اعلام کرد: امروز آدیتیا-ال۱ (Adiyta-L۱)، اولین رصدخانه هندی مستقر در فضا را برای مطالعه خورشید با موفقیت در مدار مقصد (Lagrange Point-۱) قرار داد.

قرار دادن ماهواره هالو-اوربیت (HOI) که یک رصدخانه خورشیدی است حدود ساعت چهار بعدازظهر (به وقت محلی) روز جاری انجام شد.

این مدار در حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار کیلومتر دورتر از زمین جای دارد و به گفته مقام‌های سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO)، این ماهواره توانایی مشاهده مداوم خورشید بدون هیچ گونه اختفا یا کسوف را دارد.

سازمان تحقیقات فضایی هند در بیانیه‌ای گفت: موفقیت این عملیات نه تنها نشان دهنده قابلیت‌های فضایی هند در چنین مانور‌های مداری پیچیده است، بلکه اعتماد به نفس لازم برای انجام ماموریت‌های بین سیاره‌ای آینده را به پژوهشگران ما می‌دهد.

این کاوشگر پس از طی یک میلیون و ۵۰۰ هزار کیلومتر، طی پنج سال آینده خورشید را رصد خواهد کرد. این کاوشگر موقعیت خود را در نقطه‌ای حفظ می‌کند که نقطه تعادل نیرو‌های گرانشی خورشید و زمین است.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس به دانشمندان این طرح تبریک گفته است.

وی نوشت: این عملیات گواهی بر فداکاری بی‌وقفه دانشمندان ما در تحقق یکی از پیچیده‌ترین و پیچیده‌ترین مأموریت‌های فضایی است. من به مردم هند می‌پیوندم تا این شاهکار شگرف را تحسین کنم. ما به دنبال مرز‌های جدید علم به نفع بشریت، به کار خود ادامه خواهیم داد.

این عملیات در حالی به موفقیت می‌رسد که دستاورد اخیر هند به عنوان اولین کشوری است که با موفقیت در قطب جنوبی ماه فرود آمد، اهمیت خود را از دست نداده است.

اکنون هند به یکی از رقبای مهم در کشفیات فضایی برای چین، آمریکا و ژاپن به شمار می‌آید که همچنان برنامه‌های بلندپروازانه‌ای دارد. / هندوستان تایمز

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: