صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۳:۳۵
  • يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 12 May 2024
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۲۵ دی ۱۴۰۲ - 2024 January 15
کد خبر: ۲۲۳۳۷۸
میرقاسم مؤمنی، کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

ایران و هند در مسیر توسعه روابط راهبردی

میرقاسم مؤمنی، کارشناس کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه سفر وزیر امور خارجه هند به تهران مقدمه سفر نخست‌وزیر این کشور به ایران یا سفر رئیس‌جمهور ایران به هند است، گفت: توسعه روابط دو کشور گویای این واقعیت است که هندوستان مایل است با گفت‌وگو تعاملات راهبردی خود را با ایران افزایش دهد تا در بسیاری از حوزه‌ها با تهران به نقطه مشترک دست یابد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ سوبرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند روز دوشنبه به ایران سفر و با مقام‌های ارشد ایرانی دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

 

ایران و هند به عنوان اعضای بریکس می توانند روابط تجاری خود را بیش از پیش گسترش دهند

میرقاسم مؤمنی، کارشناس سیاست خارجی درباره سفر وزیر امور خارجه هند به تهران و موضوعاتی که وزیران امور خارجه دو کشور درباره آن رایزنی می‌کنند، به «راهبرد معاصر» گفت: ایران و هند در سال های اخیر روابط مطلوبی داشته‌اند و چالش بزرگی میان دو کشور وجود نداشته است. هند یکی از شرکای ایران به شمار می رود که در داد و ستدهای مختلف رابطه قابل قبولی داشته است، به گونه ای که روابط اقتصادی هند با ایران مطلوب ارزیابی می‌شود. 

 

وی با بیان اینکه ایران و هند به عنوان اعضای بریکس می توانند روابط تجاری خود را بیش از پیش گسترش دهند، افزود: یکی از موضوعاتی که رژیم صهیونیستی بسیار تلاش کرد میان ایران و هند مخاصمه ایجاد کند، حمله به کشتی صهیونیستی در بنادر هند بود. با اینکه هیچ سازمان و نهادی تأیید نکرد کشتی صهیونیستی در بندر هندی از سوی ایران مورد اصابت قرار گرفت، اما رژیم صهیونیستی در سناریویی از پیش طراحی شده در رسانه های خود به این موضوع پرداخت تا با این ترفند روابط ایران و هند را با چالش های جدی مواجه کند.

 

کارشناس سیاست خارجی درباره اهمیت توسعه روابط ایران و هند به دلیل نزدیکی به ارمنستان عنوان کرد: دولت هند اهمیت ویژه ای به توسعه روابط خود و گسترش کریدورهای اقتصادی با ارمنستان می دهد. هند در جنگ قره باغ از ارمنستان بسیار دفاع کرد، زیرا در آن سوی ماجرا پاکستان حمایت همه جانبه ای از جمهوری آذربایجان به عمل آورد، به همین دلیل هند با ارسال سامانه های دفاعی و موشکی و فروش تسلیحات به ارمنستان حمایت خود را از این کشور علنی کردند.

 

مؤمنی گفت: روابط هند و ارمنستان وارد مرحله تازه ای شده است، به طوری که در ارمنستان جمعیت هندی قابل توجهی به دلیل افزایش رفت و آمد و سفر به این کشور در حال شکل گیری است. با توجه به اینکه هند نیازمند توسعه روابط تجاری خود و گسترش کریدورهای اقتصادی از مسیر ارمنستان با اوراسیاست، هندی ها مسیری امن تر از ایران نیافته اند. 

 

وی تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعات مورد نظر وزیر امور خارجه هند در سفر به تهران امنیت کشتیرانی است. به نظر می آید آنها مایل هستند ایران رایزنی‌هایی در این زمینه با انصارالله داشته باشد.

 

کارشناس سیاست خارجی درباره سرمایه گذاری هند در چابهار  گفت: هند مایل به سرمایه گذاری در بندر چابهار است. امیدواریم در سفر وزیر امور خارجه هند به ایران این توقعات برآورده شود، چرا که سرمایه گذاری در چابهار به رونق اقتصادی برای ایران منجر می شود.

 

مؤمنی معتقد است: به نظر می آید سفر وزیر امور خارجه هند به تهران مقدمه ای برای سفر نخست وزیر هند به ایران یا سفر رئیس جمهور ایران به هند باشد، زیرا روابط میان دو کشور گویای این واقعیت است که هندوستان تمایل دارد به‌وسیله گفت و گو تعاملات راهبردی خود را با ایران افزایش دهد تا با تهران در بسیاری از حوزه ها به نقطه مشترک دست یابد.

 

وی عنوان کرد: تهران نیز خواستار تحقق چنین روندی است و تمایل ندارد موضوعات حاشیه ای به روابط ایران و هند خدشه وارد کند، ضمن اینکه گسترش همکاری هند با ایران در موضوعات مرتبط با ارمنستان به نفع ماست و به گسترش امنیت تجاری و حمایت هند از ایران در عرصه تجارت خارجی منجر می شود.

 

نظر شما