صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۰:۲۳
  • چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
  • Wednesday 05 June 2024
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۷ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - 2024 January 25
کد خبر: ۲۲۵۱۹۷

توافق مهم آمریکا و عراق برای پایان حضور ائتلاف خارجی

 تدوین جدول زمانی جهت پایان تدریجی حضور مستشاران ائتلاف خارجی در خاک عراق و پایان ماموریت نظامی آن‌ها خبر داد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ وزارت خارجه عراق امروز پنجشنبه در بیانیه خود از توافق با آمریکا درخصوص تدوین یک جدول زمانی مشخص و واضح خبر داد که مدت حضور مستشاران ائتلاف خارجی در عراق و کاهش تدریجی و برنامه ریزی شده این مستشاران در عراق و نیز پایان دادن به ماموریت نظامی ائتلاف خارجی را مشخص می‌کند.

وزارت خارجه عراق در این بیانیه موفقیت آمیز بودن مذاکرات بین دولت‌های عراق و آمریکا را که از آگوست ۲۰۲۳ میلادی آغاز شد و با ضرورت راه‌اندازی کمیته عالی نظامی (HMC) در سطح کارگروه‌های ارزیابی تهدید و خطر داعش به پایان رسید، اعلام کرد و افزود که با واشنگتن جهت کاهش تدریجی نیرو‌های ائتلاف خارجی به رهبری آمریکا در عراق و پایان مأموریت مبارزه با داعش به توافق رسیده است.

در ادامه بیانیه آمده است: پس از انجام مذاکرات شش ماهه از آگوست ۲۰۲۳، دولت آمریکا موافقت کرد که نیرو‌های ائتلاف ضد داعش را به تدریج از عراق خارج کند و بر اساس این توافق صورت گرفته، آنچه که مأموریت ائتلاف آمریکایی برای مبارزه با داعش خوانده شده است، به پایان می‌رسد.

وزارتخانه یادشده افزود: طبق این توافق، دو طرف از کار کمیته عالی نظامی حمایت و وظایف آن را تسهیل می‌کنند و از انجام هر کاری که مانع یا تاخیر در کار آن می‌شود، خودداری می‌کنند. حفظ روند کار کمیته و موفقیت آن در دستیابی به مأموریت جزو منافع ملی است.

وزارت خارجه عراق ادامه داد: بغداد بار دیگر تعهد خود را نسبت به سلامت مستشاران ائتلاف در سراسر کشور در طول دوره مذاکرات، برای حفظ ثبات و جلوگیری از تشدید تنش‌ها تجدید می‌کند.

در پایان بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است که دولت از این توافق استقبال می‌کند و آن را بخشی از اجرای برنامه خود و تعهداتی که به مردم داده است، می‌داند. / همشهری

مطالب مرتبط
نظر شما