صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۲۲ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 21
کد خبر: ۲۲۹۲۸

افزایش نظامیان آمریکایی در خلیج فارس

مقامات پنتاگون از طرح این کشور برای اعزام نیروهای نظامی و تجهیزات پدافندی به منطقه خلیج فارس در واکنش به حملات به آرامکو و دفاع از متحدین آمریکا در منطقه خبر دادند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ رئیس‌جمهوری ایالات متحده با افزایش "نسبی" نیروهای نظامی کشورش در عربستان و امارات موافقت کرده‌است. این تصمیم پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان و اتهام‌های وارد شده از سوی واشنگتن به تهران در انجام این حملات انجام می‌شود.

 

مایک اسپر، وزیر دفاع آمریکا که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، این اقدام آمریکا را "دفاعی" خواند. درباره شمار نیروهایی که قرار است اعزام شوند، هنوز تصمیم گیری نشده است.

 

پنتاگون می‌گوید این اولین گام آمریکا در واکنش به حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان است. اسپر گفت که دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده و در پی حملات اخیر به تاسیسات نفتی آرامکو سعودی با اعزام نیروهای دفاعی آمریکایی که ماموریت‌شان به طور اساسی بر دفاع هوایی و موشکی متمرکز خواهد شد، موافقت کرد.

 

وزیر دفاع آمریکا ضمن اعلام اینکه حملات به تاسیسات نفتی آرامکو اقدام تنش‌آمیز دیگری در راستای ستیزه‌جویی‌های ایران است، تاکید کرد کشورش از منافع خود در منطقه دفاع خواهد کرد و در این راستا حمایت‌های نظامی جدیدی را به منظور محافظت از منابع نفتی در خلیج در نظر گرفته است.

 

مارک اسپر ضمن اشاره به اینکه ایران اسلحه در اختیار شبه‌نظامیان حوثی یمن قرار می‌دهد رژیم تهران را به ستیزه‌جویی و تلاش برای برهم زدن ثبات در منطقه متهم ساخت و تاکید کرد که واشینگتن از منافعش در منطقه محافظت خواهد کرد.

وزیر دفاع آمریکا همچنین تاکید کرد:« از شرکای‌مان در خلیج حمایت خواهیم کرد و اگر لازم باشد گزینه‌های نظامی دیگری را در دست داریم».

 

مارک اسپر ضمن اشاره به اینکه ریاض تحقیقات خود را درباره حملات به تاسیسات نفتی آرامکو ادامه می‌دهد تاکید کرد که واشینگتن از منافعش در منطقه دفاع خواهد کرد و افزود:« برای کمک به سعودی برای دفاع از خودش هر آنچه که لازم باشد را انجام خواهیم داد».

 

مقام‌های آمریکایی در روزهای گذشته بدون ارائه هیچ شواهد متقن، ایران را به دست داشتن در حمله روز ۲۳ شهریورماه به تأسیسات نفت عربستان سعودی متهم کرده‌اند.

 

دولت ترامپ جمعه اعلام کرد بانک مرکزی ایران را در واکنش به دخالت ادعایی تهران در آن حمله تحت تحریم قرار داده است.

 

ترامپ جمعه در جریان دیدار با نخست‌وزیر استرالیا گفت: «من به روش انسان‌های قدرتمند اعتقاد دارم و چیزی که منعکس‌کننده قدرت است نشان دادن قدری خویشتنداری است.»

 

جوزف دانفورد در کنفرانس خبری بامداد شنبه به خبرنگاران گفت تحویل این تجهیزات اضافی، شانس عربستان سعودی برای دفاع از خود در برابر حملات هوایی را بالا خواهد بود.

 

او گفت: «هیچ سیستمی به صورت مجزا قادر به دفاع در برابر چنین تهدیدی نخواهد بود، ولی لایه‌ای از قابلیت‌های دفاعی می‌تواند تهدید ناشی از مجموعه‌ای از پهپادها یا سایر حملاتی که ممکن است از سوی ایران انجام شود را کاهش دهد.»

نظر شما