صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 22
کد خبر: ۲۲۹۷۶

میخ احزاب عربی بر تابوت نتانیاهو

احزاب عربی سرزمین های اشغالی با اعلام حمایت از نامزدی بنی گانتس، آخرین ضربه را بر پیکر نیمه جان نتانیاهو وارد آوردند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ انتخابات اخیر کنست اسرائیل را می توان سرنوشت سازترین دوره ی سیاسی نتانیاهو دانست. رخدادی که با شکست نتانیاهو موجب شد تا طولانی ترین نخست وزیر رژیم صهیونیستی در معرض حذف کامل سیاسی قرار گیرد.

 

پرونده های باز نتانیاهو در دادگاه های سرزمین های اشغالی موجب خواهد شد تا نخست وزیری کنونی از عرش به فرش افتاده و مستقیما از دفتر نخست وزیری به زندان نقل مکان کند.

 

اعلام حمایت احزاب عربی از بنی گانتس، آخرین امیدهای نتانیاهو را نقش بر آب کرده است. منابع خبری روز شنبه گزارش دادند، «فهرست مشترک عربی» در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی از«رووین ریولین» رئیس این رژیم خواهند خواست تا «بنی گانتس» رئیس حزب «آبی - سفید» را مکلف به تشکیل کابینه جدید صهیونیستی کند.

 

به گزارش شبکه تلویزیونی «کان» رژیم صهیونیستی، «ایمن عوده» رئیس فهرست مشترک عربی که در انتخابات اخیر پارلمانی رژیم صهیونیستی ۱۳ کرسی را کسب و به سومین حزب از نظر اکثریت آرا تبدیل شد، از «رووین ریولین» خواهد خواست تا گانتس را مکلف به تشکیل کابینه کند.

 

بر اساس این گزارش، رهبران احزاب عربی پس از برگزاری یک نشست مشترک این تصمیم را اتخاذ کردند.

 

روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز در گزارشی نوشت که فهرست مشترک عربی بر سر این که رهبر حزب آبی - سفید ریاست کابینه جدید را برعهده بگیرد، توافق کردند.

 

قرار است امروز اعضای فهرست مشترک عربی با رئیس رژیم صهیونیستی دیدار داشته باشند و در این جلسه درخواست خود را عنوان کنند.

 

احزاب عربی با تشکیل یک حزب متحد در این دوره به نام «فهرست مشترک» و با کسب ۱۳ کرسی به سومین حزب از نظر اکثریت آرا تبدیل شدند.

 

نتانیاهو پیش از این به شدت از قدرت گرفتن اعراب در پارلمان نگرانی داشت و در یکی از سخنرانی های انتخاباتی خود عرب ها را متهم به «دزدی» در انتخابات پارلمانی کرده بود.

 

برخی معتقدند که «فهرست مشترک» به رهبری «ایمن عوده» در شرایط فعلی می تواند نقش موثری در تشکیل کابینه آینده داشته باشد، بطوری که در نظرسنجی های پیش از انتخابات پارلمانی در مورد نتایج انتخابات، احزاب عربی در کنار حزب «آبی و سفید» برای تشکیل ائتلاف معرفی می شدند.

 

در بیست و دومین انتخابات کنست که سه شنبه هفته جاری (۱۷ سپتامبر/ ۲۶ شهریور) برگزار شد، ائتلاف «آبی و سفید» به رهبری «بنی گانتس» رئیس ستاد پیشین مشترک ارتش رژیم صهیونیستی، ۳۳ کرسی را کسب کرد و حزب لیکود به رهبری نتانیاهو نتوانست بیشتر از ۳۲ کرسی به دست آورد؛ همین امر موجب شد، هیچ حزبی نتواند اکثریت قاطع کنست از آن خود کرده و تشکیل کابینه دهد.

 

تشکیل دولت در سرزمین های اشغالی نیازمند به دست آوردن دستکم ۶۱ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی کنست؛ یعنی نصف به اضافه یک است و چنانچه این تعداد کرسی به دست نیاید، کابینه ائتلافی تشکیل نمی‌شود.

 

شرط نتانیاهو برای ترک قدرت

شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل جمعه شب فاش کرد: "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل در صدد است به شرط تبرئه شدن از اتهامات وارده به وی ، از صحنه سیاسی کناره گیری کند.

 

شبکه ۱۳ اسرائیل اعلام کرد نتانیاهو ماه‌هاست که در صدد است از "رووین ریولین" رئیس جمهور اسرائیل بخواهد که وی را از اتهامات تبرئه کند و در مقابل، او هم از صحنه سیاسی کناره گیری کند.

 

این شبکه تلویزیونی افزود: نتانیاهو دستکم در این خصوص با یک نفر صحبت کرده اما وی نسبت به جلب نظر ریولین در این مورد خوش بین نیست؛ بویژه آن که "آویخای مندلبلیت" دادستان کل اسرائیل قاطعانه با آن مخالفت خواهد کرد؛ چرا که این اقدام را نقض قانون می داند.

 

شبکه تلویزیونی ۱۳ اسرائیل گزارش داد: شاید "اسحاق هرتزوگ" رهبر معارضان کابینه کنونی، حلقه ارتباط نتانیاهو و ریولین باشد که بنظر می رسد، رهبر معارضان این موضوع را نپذیرد.

 

نتانیاهو سخت نگران است که ناکامی اش در تشکیل کابینه موجب شود در تصویب قانونی شکست بخورد که مانع محاکمه اش در ارتباط با پرونده های فساد شود.

 

تانیاهو در چهار پرونده فساد شامل عناوین "۱۰۰۰"، "۲۰۰۰"، "۳۰۰۰"، "۴۰۰۰" متهم به دریافت رشوه، سوء استفاده از قدرت و خیانت است.

 

نخست وزیر رژیم اسرائیل در پرونده نخست، متهم است که حدود ۳۰۰ هزار دلار رشوه به عنوان هدیه از سرمایه داران یهودی دریافت کرده است. در پرونده دوم نیز متهم به زد و بند با «ارنون موزس» صاحب امتیاز روزنامه معروف "یدیعوت آحارونوت" است تا پوشش مثبتی از او و فعالیت هایش در این روزنامه منعکس شود و روزنامه خصوصی "اسرائیل هیوم" (اسرائیل امروز) یعنی رقیب یدیعوت آحارونوت توسط دولت زیر فشار قرار گیرد.

 

پر سر و صداترین پرونده نتانیاهو، پرونده ۳۰۰۰ مربوط به خرید سه زیردریایی از آلمان است و در سال ۱۳۹۵ جنجال زیادی به راه انداخت و برخی نمایندگان کنست و سیاستمداران اسرائیلی، بشدت از نتانیاهو انتقاد کردند.

 

پرونده موسوم به ۴۰۰۰ نیز مربوط به زد و بند نخست وزیر اسرائیل با مالک شرکت "بزک" که خود صاحب امتیاز پایگاه خبری "واللا" است که بر اساس گزارش دادستانی رژیم اسرائیل، وی در این پرونده متهم به فساد گسترده است.

 

نتانیاهو در این پرونده متهم است که میلیون ها دلار تسهیلات مالی در اختیار «شاؤول الویچ» مالک این شرکت قرار داده است تا پایگاه خبری واللا، رسانه زیر نظر این شرکت از نخست وزیر و خانواده اش حمایت رسانه ای کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: