صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۲:۰۸
  • چهارشنبه ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
  • Wednesday 28 February 2024
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۳ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 February 28
کد خبر: ۲۳۰۱۶۰
یادداشت ایمن عمر، تحلیلگر مسائل بین‌الملل؛

پیامدهای قطع شریان مالی آنروا به‌وسیله آمریکا

از ماه مارس مخارج آنروا از درآمدش بیشتر و بدون کمک مالی اهداکنندگان جدید مجبور به توقف فعالیت‌های خود خواهد شد. ازاین‌رو مدیرکل آنروا هشدار داد، این آژانس در آستانه ورشکستگی قرار دارد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ نوامبر 1948 میلادی سازمان ملل متحد تشکیلاتی به نام کمیته امداد و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی را با هدف حمایت و ارائه کمک به آوارگان فلسطینی تأسیس کرد و سپس در دسامبر 1949 میلادی آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک تأسیس شد. در ادامه این تشکیلات با عنوان «آنروا» در اول می 1950 میلادی به طور رسمی شروع به کار کرد.


خدمات این آژانس به حدود 5.9 میلیون نفر ارائه می شود که حدود دو سوم این تعداد در 58 اردوگاه پناهندگان شناخته شده در اردن (10 اردوگاه)، لبنان (12 اردوگاه)، سوریه (9 اردوگاه) و کرانه باختری (19 کمپ) و نوار غزه (هشت اردوگاه) زندگی می کنند.

آنروا  تنها نهادی است که به پناهندگان فلسطینی در لبنان خدمات ارائه می دهد و حدود 80 درصد آوارگان فلسطینی در آنجا از خدمات این تشکیلات بهره می برند


در زمینه آموزش، تعداد مدارس آنروا 706 و تعداد دانش آموزان ثبت نام شده در آن 543 هزار و 75 نفر است که اگر تعطیل شود، 38 هزار کودک پایه اول تا دوازدهم نمی توانند به تحصیل ادامه دهند.

 


در زمینه  بهداشت، این آژانس دارای 140 مرکز مراقبت های بهداشتی اولیه است که در غزه، کرانه باختری، سوریه، اردن و لبنان توزیع شدند و سالانه بیش از 7 میلیون خدمات پزشکی ارائه و نیازهای غذایی و تغذیه اضطراری بیش از 1.143 میلیون پناهنده را در غزه تأمین می کنند.


در زمینه اشتغال، آنروا 33 هزار کارمند دارد که تعداد آنها در غزه به 13 هزار نفر می رسد و حدود 3 هزار و 500  کارمند نیز در لبنان مشغول به کار هستند.


آنروا  تنها نهادی است که به پناهندگان فلسطینی در لبنان خدمات ارائه می دهد و حدود 80 درصد آوارگان فلسطینی در آنجا از خدمات این تشکیلات بهره می برند. حدود 40 هزار دانش آموز فلسطینی در 62 مدرسه وابسته به آژانس که در چندین منطقه لبنان توزیع شده اند، آموزش رایگان دریافت می کنند و کمک های ماهیانه به خانواده هایشان ارائه می شود.


این آژانس وابسته به سازمان ملل متحد به 65 درصد پناهندگان کمک نقدی ارائه می کند که می تواند فقر را از 93 درصد به 80 درصد کاهش دهد. اگر خدمات آنروا متوقف شود یا کاهش یابد، 250 هزار فلسطینی که 80 درصدشان در حال حاضر زیر خط فقر زندگی می کنند، بیماران سرطانی، دانشجویان جوان و خانواده هایشان ممکن است دیگر به خدمات حیات بخش در لبنان دسترسی نداشته باشند.


در عین حال، سالانه حدود 200 هزار پناهنده فلسطینی خدماتی مانند تهیه داروهای ضروری گرفته تا اقدامات اولیه برای کودکان نیازمند، ایمن سازی زنان باردار و شیرده از مراکز بهداشتی آژانس دریافت می کنند. همچنین به بسیاری از بیمارانی که از بیماری های غیرواگیر یا مزمن رنج می برند، داروهای رایگان داده می شود.


خدمات آنروا در غزه تا قبل از هفتم اکتبر 2023 میلادی حدود 40 درصد کارمندان فلسطینی را شامل می شد. پس از حملات هفتم اکتبر، تقریباً 1 میلیون نفر در غزه، یا تقریباً 45 درصد جمعیت این منطقه به مدارس، کلینیک‌ها و سایر ساختمان‌های عمومی آنروا پناه بردند.

اگر خدمات آنروا متوقف شود یا کاهش یابد، 250 هزار فلسطینی که 80 درصدشان در حال حاضر زیر خط فقر زندگی می کنند، بیماران سرطانی، دانشجویان جوان و خانواده هایشان ممکن است دیگر به خدمات حیات بخش در لبنان دسترسی نداشته باشند


کشورهای حامی مالی آنروا

در سال 2022 میلادی بزرگترین کمک کنندگان مالی آنروا عبارت بودند از آمریکا با 343.9 میلیون دلار، آلمان با 202.1 میلیون دلار و اتحادیه اروپا با 114.2 میلیون دلار که در مجموع 460.2 میلیون دلار کمک اعطا شد که 39 درصد کل بودجه آژانس را تشکیل می داد که بالغ بر 1.17 میلیارد دلار است. پس از آن سوئد، نروژ، ژاپن، فرانسه و عربستان، سوئیس و ترکیه قرار داشتند.


در همان سال کشورهای عضو اتحادیه اروپا 520.3 میلیون دلار یا 44.3 درصد کل تعهدات آژانس را تأمین کردند. سازمان ملل متحد تنها 3.9 درصد بودجه را تأمین کرد، در حالی که شرکای سنتی 89.2 درصد و شرکای منطقه ای 4.4 درصد بودجه را تأمین کردند. مابقی هزینه ها میان کمک کنندگان جدید و مشارکت با بخش خصوصی توزیع شد.


کشورهایی که در آوارگی فلسطینیان مشارکت دارند

27 ژانویه آمریکا به بهانه شرکت 12 کارمند آنروا شاغل در بخش آموزش در عملیات «طوفان الاقصی» که هفتم اکتبر 2023 میلادی انجام شد، حمایت مالی خود را از آنروا به حالت تعلیق درآورد. چندین کشور دیگر ازجمله کانادا، استرالیا، ژاپن، ایتالیا و انگلستان، فنلاند، آلمان، هلند، فرانسه، سوئیس، اتریش، سوئد، زلاندنو، ایسلند، رومانی، استونی و اتحادیه اروپا نیز چنین مسیری را دنبال کردند.


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طرح بستن آنروا را پیشنهاد ‌کرد که یکی از مفاد طرح وی برای نوار غزه پس از پایان جنگ است. آنروا انتظار دارد تقریباً 440 میلیون دلار در بودجه کوتاه مدت باقی بماند و کسری بودجه کنونی ممکن است افزایش یابد، مگر اینکه بحران به شیوه ای حل شود. این نشان دهنده رقابت با زمان برای آژانس امداد و کاریابی است که فعالیت های آن به دلیل کمبود بودجه در پایان فوریه در معرض توقف قرار دارد. به گفته آنروا، 500 میلیون دلار (حدود 460 میلیون یورو) از بودجه این تشکیلات تاکنون بلوکه شده است که نیازهای اضطراری غزه را می توانست تأمین کند.


از ماه مارس بدون کمک حامیان جدید، مخارج آنروا از درآمدش بیشتر و این تشکیلات مجبور خواهد شد فعالیت خود را در آوریل متوقف کند. فیلیپ لازارینی، مدیرکل آنروا به تازگی در نامه ای خطاب به رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد هشدار داد آژانس تحت مدیریتش به نقطه ورشکستگی رسیده است. بنابراین باید کشورهایی که اعلام کرده‌اند کمک مالی به آنروا را متوقف می‌کنند، بار دیگر حمایت کنند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: