صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - 2019 September 26
کد خبر: ۲۳۳۵۹

بن سلمان مسئولیت قتل خاشقجی را پذیرفت

ولیعهد سعودی در گفتگو با پی بی اس رسما مسئولیت قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار واشنگتن پست را بر عهده گرفت.

به گزارش راهبرد معاصر؛ بیش از یک سال پس از قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار واشنگتن پست، ولیعهد سعودی مسئولیت دستور قتل وی را بر عهده گرفته است.

 

دوم اکتبر 2018 را می توان روزی سرنوشت ساز برای عربستان سعودی و ولیعهد جوان آن محمد بن سلمان دانست، روزی که در آن جمال خاشقجی نویسنده واشنگتن پست وارد کنسولگری سعودی در استانبول شده و هیچ گاه زنده باز نگشت.

 

در روزهای اول، منابع ترکیه‌ای اعلام کردند که ارزیابی اولیه پلیس ترکیه نشان می‌دهد که جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده و تکه‌تکه شده‌است. به گفته شبکه الجزیره قتل جمال خاشقجی از پیش برنامه‌ریزی شده بود و کنسولگری جسد او را از ساختمان خارج کرده‌است.

 

درنهایت در تاریخ ۱۹ اکتبر ۲۰۱۸ تلویزیون رسمی عربستان قتل جمال خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول را تأیید کرد، و ادعا کرد که وی طی یک مشاجره تصادفی کشته شده‌است. همچنین، دستور برکناری ژنرال احمد عسیری معاون وزارت اطلاعات عربستان و سعود القحطانی، از دستیاران محمد بن سلمان، صادر و ۱۸ نفر ناشناس دیگر هم بازداشت شدند و هیئتی از سه وزراتخانه عربستان مأمور به ارائه گزارش کامل در مهلتی یک‌ماهه شد.

 

حال و پس از گذشت مدت ها، ولیعهد سعودی در گفتگویی مسئولیت این اقدام شنیع را برعهده گرفته است.

 

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در گفتگو با شبکه «پی‌بی‌اس» اذعان کرد که قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری ریاض در استانبول ترکیه تحت نظارت وی به انجام رسیده است.

 

بر اساس اعلام رویترز، در مستند شبکه «پی‌بی‌اس» که قرار است هفته آینده پخش شود، آمده است که بن سلمان مسئولیت قتل خاشقجی توسط عوامل سعودی را برعهده گرفت، «زیرا این اقدام تحت نظارت من صورت گرفته است».

 

خبرنگار شبکه پی بی اس با اشاره به تیم ۱۵ نفره‌ای که در پشت ماجرای قتل جمال خاشقجی، دست داشتند و با هواپیمای دولتی سعودی به استانبول سفر کرده بودند، از وی پرسید: آیا آن‌ها می‌توانند یکی از هواپیما‌های شما را بگیرند؟

 

بن سلمان در پاسخ با تلاش برای طفره رفتن از این مسئله عنوان کرد: ما مسئولان و وزرایی داریم که امور را پیگیری می‌کنند. آن‌ها مسئولان این کار هستند. آن‌ها مجوز این کار را صادر کردند.

 

محمد بن سلمان در پاسخ به سوال مجری شبکه پی بی سی درباره چگونگی امکان وقوع این قتل بدون اطلاع وی گفت: «ما 20 میلیون جمعیت داریم. ما سه میلیون کارمند دولت داریم».

 

مجری پی بی اس از ولیعهد عربستان پرسید که آیا قاتلان می‌توانند جنگنده‌های خصوصی دولت را مورد استفاده قرار دهند که محمد بن سلمان در پاسخ گفت: «من مقام‌ها و وزرایی دارم که امور را دنبال می‌کنند و آنها مسئول هستند. آنها مجوز انجام چنین کاری را دارند».

 

طبق اعلام پی بی اس، این مستند که قرار است در نخستین سالگرد قتل خاشقجی پخش شود، شامل مصاحبه‌ای پخش نشده با خاشقجی است که نشان می‌دهد چطور خاشقجی از یک حامی محمد بن سلمان، به یک منتقد وی تبدیل شد.

 

خاشقجی چند ماه پیش از قتلش، در این مصاحبه به خبرنگار پی بی اس می‌گوید: من نمی‌خواهم که یک مخالف باشم؛ اما در عین واحد نیز نمی‌خواهم به خانه برگردم و دوباره سکوت کنم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: