صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۵۱ - ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - 2019 September 26
کد خبر: ۲۳۳۷۶

آیت الله جوادی آملی: در کار تعلیم و تربیت موفق نبوده‌ایم

آیت الله جوادی آملی در دیدار با وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر ناکارآمدی سیستم آموزشی گفت: بعد از انقلاب خواستیم «تربیت» را به «تعلیم» اضافه کنیم اما در این مسیر موفق نبودیم، چراکه در حقیقت کاری که آموزش‌ و پرورش انجام داد این بود که تربیت را به تعلیم برگرداند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ وزیر آموزش‌ و پرورش امروز در سفر به شهر مقدس قم با شماری از مراجع تقلید و علما دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

 

آیت الله جوادی آملی روز پنجشنبه در دیدار با وزیر آموزش‌وپرورش افزود: یک اشکال اساسی از گذشته تاکنون در نظام آموزش‌وپرورش کشور وجود دارد و آن این است که درگذشته «تعلیم» بود، اما خبری از «تربیت» نبود.

 

وی ادامه داد: اما بعد از انقلاب خواستیم «تربیت» را به «تعلیم» اضافه کنیم اما در این مسیر موفق نبودیم، چراکه در حقیقت کاری که آموزش‌وپرورش انجام داد این بود که تربیت را به تعلیم برگرداند.

 

آیت‌الله جوادی آملی اضافه کرد: ما اکنون «تربیت» به معنای حقیقی آن را در آموزش‌وپرورش نداریم، بلکه ما یک سری از دروس داریم مانند فیزیک و شیمی و غیره و یک سری از دروس داریم مانند قرآن و عترت شناسی و غیره داریم و خیال کردیم که این تربیت است درحالی‌که این تربیت نیست بلکه گسترده کردن تعلیم است.

 

وی گفت: تربیت حقیقی یعنی پاک بودن خود معلم که وقتی سخن می‌گوید از دهان او نور خارج شود و این طهارت معلم را می‌طلبد.

 

وی تصریح کرد: هر معلمی امام ماموم خود که شاگردانش هستند می‌باشد، این معلم باید طوری طیب و طاهر باشد که شاگردانش بتوانند به قیام و قعود او اقتدا کنند و وجود او سراسر نور باشد، این تربیت در متن دین نهفته است.

 

آیت‌الله جوادی آملی افزود: این طیب و طاهر بودن معلم است که تعلیم را به تربیت برمی‌گرداند، اگر آموزش‌وپرورش به دنبال تحول است معنای حقیقی تحول همین است که معلمان در سطح خود، «امام» شوند.

 

وی گفت: دو راه برای تعلیم وجود دارد؛ یک‌راه گوش و یک‌راه دل، اگر کسی بوی بد گناه را استشمام نمی‌کند این یعنی آموزش و تربیت او صرفا در همین محدوده گوش بوده و به دل او نفوذ نکرده است، این کار معلم است که دانش آموزان با دیدن معلم خود، به نحوی در طول سال‌های تحصیل رشد کنند که از انجام گناه بیزار باشند و بوی بد گناه را استشمام کنند، که امیدواریم در تحقق این امر بیش‌ازپیش موفق باشید.

 

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش نیز در ابتدای این دیدار با اشاره به آغاز سال جدید تحصیلی، گزارشی از وضعیت مدارس کشور و فعالیت‌های آموزش‌وپرورش در راستای آماده‌سازی فضاهای آموزشی کشور ارائه کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: