صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۲۴ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 03
کد خبر: ۲۳۴۳۳۹
یادداشت عبدالباری عطوان، تحلیل‌گر جهان عرب؛

ابعاد حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران

نمی‌دانیم واکنش ایران به اقدامات تحریک‌آمیز رژیم صهیونیستی چه خواهد بود، زیرا کارد رژیم صهیونیستی به استخوان رسیده است، اما تنها چیزی که می‌دانیم این است به ناچار صبر راهبردی ایران پایان خواهد یافت.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ موشک های صهیونیستی که به وسیله هواپیماها از حریم هوایی جولان اشغالی شلیک شد، ساختمان کنسولگری ایران را در مجاورت سفارت این کشور در محله المزه واقع در قلب دمشق، پایتخت سوریه بمباران کرد؛ حادثه ای که به شهادت چند نفر ازجمله سردار سرلشگر پاسدار محمدرضا زاهدی، از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران و ازجمله مستشاران ایرانی منجر شد.

آنچه برای صهیونیست ها خطرناک تر به نظر می آید، افزایش تعداد مهاجرت ها به روسیه، آمریکا و اروپا پس از احساس ناامنی، بی ثباتی و فروپاشی اقتصادی به دنبال عملیات «طوفان الاقصی» در هفتم اکتبر 2023 است


این اقدام رژیم صهیونیستی در عمل به معنای دور شدن از همه قواعد تعاملی و تفاهمات غیرعلنی موجود بر سر گسترش نیافتن جنگ غزه در منطقه و تجاوز صریح به خاک ایران و نه فقط علیه سوریه است؛ تجاوزی که هدف رژیم صهیونیستی را در شعله‌ور کردن جنگ منطقه‌ ای و کشاندن پای آمریکا یا بهتر بگوییم دخالت دادن آن به این جنگ نشان می دهد.

 


آنچه ما را به این نتیجه گیری سوق می دهد، افزایش تعداد حملات رژیم صهیونیستی به اهداف نظامی سوریه، ایران و حزب الله در جنوب لبنان است که به تخریب بسیاری از روستاها و ترور شخصیت های برجسته و رده های اول و دوم حزب الله منجر شده است.


رژیم صهیونیستی در حال تجربه بحران‌های بدتری است و تمام توانایی‌ خود را برای بازدارندگی، در نتیجه حفاظت از شهرک‌نشینان چه در منطقه شمال الجلیل و چه در شهرک‌های اطراف نوار غزه از دست داده که این موضوع به تخلیه بیش از یک چهارم شهرک‌نشینان منجر شده است.


آنچه برای صهیونیست ها خطرناک تر به نظر می آید، افزایش تعداد مهاجرت ها به روسیه، آمریکا و اروپا پس از احساس ناامنی، بی ثباتی و فروپاشی اقتصادی به دنبال عملیات «طوفان الاقصی» در هفتم اکتبر 2023 است. درواقع، صهیونیست های مهاجر در جست و جوی مکان های امن خارج از این رژیم هستند.


با توجه به ادامه تنش آفرینی نظامی رژیم صهیونیستی که بارزترین آن هدف قرار دادن منافع ایران و سوریه است، این اعتقاد وجود دارد آمریکا پشت پرده نقش آفرینی می کند و شاید به همین دلیل معاملات تسلیحاتی آمریکا با این رژیم بیشتر شده است.


در چارچوب تدارکات مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی برای حمله به جنوب لبنان و شاید هدف قرار دادن مواضع ایران بیش از یکصد معامله تسلیحاتی شامل مهمات، موشک، هواپیمای رادارگریز (25 فروند هواپیمای اف-35) و یک هزار و 800 فروند موشک MK84 (مادر بمب ها) و 500 فروند دیگر از همین مدل انجام شده است.

مهم ترین سؤال این است، اگر تصمیمی برای اجرای مستقیم حمله گرفته شود، با موشک های ایرانی یا بمباران سفارت رژیم صهیونیستی در پایتخت های عربی، اروپایی، آسیایی یا آمریکای جنوبی خواهد بود


با وجود این، امکان ندارد آمریکا با جدیدترین نوع هواپیمای جنگنده (اف-35) و بمب‌های با ظرفیت تخریب عظیم، رژیم صهیونیستی را برای جنگ فعلی در نوار غزه کمک کند، زیرا محیط صخره‌ای محکمی آنجا وجود ندارد. اما محیط کوهستانی لبنان و به ویژه جنوب این کشور مناسب است. شاید یادآوری این نکته مفید باشد که نخستین آزمایش عملی این بمب های غول پیکر چند سال پیش در کوه های منطقه ای در افغانستان انجام شد.


نمی دانیم واکنش ایران به اقدامات تحریک آمیز رژیم صهیونیستی چه خواهد بود، زیرا کارد به استخوان رسیده است، اما تنها چیزی که می دانیم این است به ناچار صبر راهبردی ایران پایان خواهد یافت.


مهم ترین سؤال این است، اگر تصمیمی برای اجرای مستقیم حمله گرفته شود، با موشک های ایرانی یا بمباران سفارت رژیم صهیونیستی در پایتخت های عربی، اروپایی، آسیایی یا آمریکای جنوبی خواهد بود. یا اینکه ایران غیر مستقیم و با چراغ سبز به حزب‌الله برای پرتاب موشک‌های نقطه زن و بمباران زیرساخت‌ها و شهرهای رژیم صهیونیستی در حیفا، تل‌آویو، عکا، صفد، دیمونا و حتی ایلات اقدام خواهد کرد؟


جنگ منطقه ای بیش از هر زمان دیگری قریب الوقوع است و اگر رژیم صهیونیستی فتیله آن را روشن کند، پاسخ ایران، سوریه و عراق و بازوهای محور مقاومت در لبنان و یمن، زمین و زمان را درهم می شکند و به موجودیت رژیم صهیونیستی پایان می دهد. 

نظر شما