صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 14
کد خبر: ۲۳۵۷۷۲
گزارش «پولیتیکو»؛

کرنش صدراعظم آلمان برابر اژدهای چینی

صدراعظم آلمان در مهم‌ترین و طولانی‌ترین سفر خارجی خود به چین می‌رود، بدون اینکه توجه داشته باشد چه فشارها و پیامدهایی ازجانب آمریکا خواهد داشت. وی خوب می‌داند چه ارتباطی میان این نزدیکی روابط با توسعه صنعتی کشورش وجود دارد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ استفان هبستریت سخنگوی دولت آلمان گفت، اولاف شولتز صدراعظم آلمان 13 تا 16 آوریل به چین سفر و با شی جین پینگ و لی کیان، رئیس جمهور و نخست وزیر چین در پکن گفت و گو خواهد کرد. مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز گفت، پکن آماده است درک و اعتماد متقابل با آلمان را در سفر آتی صدراعظم آلمان به این کشور تقویت کند.


اولاف شولتز، صدراعظم آلمان هفته جاری تصمیم غیرمنتظره ای گرفت و آن اینکه دلیل خوبی برای توسعه روابط با چین دارد و درواقع نیاز به روابط با پکن احساس می شود.


هم زمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات سراسری بعدی آلمان در کمتر از یک سال آینده، زمانی که موتور محرک اقتصادی اروپا برای نجات وضعیت متزلزل کنونی، معجزه و معکوس کردن وضعیت فاجعه بار کنونی و اقناع مردم آلمان دارد، به تدریج تمام می شود.

برای چندین دهه، جاده چین برای صادرکنندگان آلمانی با طلا هموار شده است، سود آنها را افزایش می دهد و موقعیت آلمان را به عنوان یکی از بهترین اقتصادهای جهان حفظ می کند


سفر سه روزه شولز به چین که از روز شنبه آغاز می شود، طولانی ترین و مهم ترین سفر خارجی وی از زمان تصدی پست صدراعظمی در اواخر سال 2021 خواهد بود. این فرصت نه تنها برای اثبات جایگاه خود در جهان، بلکه موقعیتی است که به رأی دهندگان آلمانی نشان دهد هر کاری لازم باشد برای حفظ ثبات شرکت های آلمانی انجام خواهد داد.

 


برای چندین دهه، جاده چین برای صادرکنندگان آلمانی با طلا هموار شده است، سود آنها را افزایش می دهد و موقعیت آلمان را به عنوان یکی از بهترین اقتصادهای جهان حفظ می کند. برای شرکت های آلمانی مانند زیمنس و فولکس واگن که 40 سال پیش سرمایه گذاری در چین را آغاز کرده بودند، اکنون چین به یکی از ارکان تجارت جهانی تبدیل شده است.


چین به تنهایی حدود 50 درصد فروش جهانی خودروهای فولکس واگن را به خود اختصاص داده و این در حالی است که بزرگ‌ترین شرکت‌های آلمانی (شرکت‌های خودروسازی و سازندگان مواد شیمیایی مانند  BASF) بیشتر در معرض تجارت با چین هستند.


موریتز شولاریک (Moritz Schularick)، رئیس مؤسسه کِیل در حوزه اقتصاد جهانی معتقد است، تجارت با چین برای آلمان رفاه به ارمغان می آورد و در کوتاه مدت عملاً ضروری است. صنعت آلمان در حال حاضر سرمایه گذاری هنگفتی در ایالات متحده انجام می دهد و تا حد زیادی بزرگترین بازار صادراتی این کشور است (صادرات آلمان به ایالات متحده تنها در سال 2023 بالغ بر 158 میلیارد یورو در مقایسه با 97 میلیارد یورو به چین بوده است).


روی کاغذ، چین (به عنوان بزرگترین شریک تجاری آلمان در صورت ترکیب صادرات و واردات) ممکن است بازاری با بیشترین ظرفیت رشد به نظر آید. با توجه به شرایط سخت اقتصادی آلمان، باید شاهد تصمیمات مهم شولز برای افزایش صادرات باشیم. با توجه به موفقیتی که شرکت‌های آلمانی در چین در سال‌های گذشته به دست آوردند، جایی بهتر از این کشور برای سرمایه گذاری و تعامل تجاری وجود ندارد تا رأی‌دهندگان آلمانی باور کنند هدف صدراعظم این کشور بهبود وضعیت تجارت است.

 

نظر شما