صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 01
کد خبر: ۲۳۷۰۸

مخالفت اصلاح طلبان مجلس با طرح شفافیت

برآورد آرا و نظرات شماری از نمایندگان و اذغان برخی اعضای فراکسیون امید گواه آن است که فراکسیون یاد شده بیشترین مخالفت را با طرح شفافیت آرا صورت داده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ طرح شفافیت آراء نمایندگان به طرح مشترک محمدجواد فتحی و حسینعلی حاجی دلیگانی گفته می‌شود که با نام اصلی «طرح الحاق دو تبصره به ماده ۱۱۹ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی» در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به ثبت رسیده‌است. هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۴ شهریورماه ۱۳۹۷ این طرح را با حمایت رسمی ۱۶۰ نماینده اعلام وصول کرد.

 

با این حال و پس از گذشت قریب به یک سال، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی یکشنبه (سوم شهریور 98) پارلمان با دو فوریت طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی (شفافیت آرا) مخالفت کردند.

 

نمایندگان با 69 رای موافق، 103 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 212 نماینده حاضر در جلسه با دو فوریت طرح مزبور مخالفت کردند. همین امر منجر شد تا افکار عمومی و مطبوعات به انتقاد از این اقدام مجلس روی آورند.

 

برآورد آرای نمایندگان در پارلمان گواه آن است که بخش اعظمی از مخالفت ها با طرح مذکور از سوی فراکسیون امید صورت پذیرفته است.

 

فاطمه سعیدی سخنگوی فراکسیون امید(اصلاح‌طلبان) مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی که با تسنیم صورت داده اظهار داشته است که متاسفانه در هیئت‌رئیسه فراکسیون با انتشار اسامی اعضا برای شفاف‌سازی موافقت نشد.

 

نماینده تهران در مجلس درباره انتشار لیست اسامی اعضای فراکسیون، گفت: این پیشنهاد وجود داشت که لیست اسامی فراکسیون را اعلام کنیم ولی متاسفانه در این زمینه توافقی انجام نشد و لیست منتشر نشد.

 

سخنگوی فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: اعضا موافق انتشار اسامی بودند وتصمیم گرفته شده بود در این زمینه شفاف‌سازی انجام شود که متاسفانه در هیئت‌رئیسه فراکسیون با انتشار اسامی موافقت نشد.

 

عضو فراکسیون امید: طرح شفافیت آراء مصداق به توپ به بستن مجلس است!

در جدیدترین اظهار نظر قابل تاملی در این باره، عضو فراکسیون امید شدیدا با طرح یاد شده مخالفت کرده و آن را مصداق به توپ بستن مجلس دانسته است. بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز و سخنگوی کمیسون اصل۹۰ مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، علت مخالفت خود با طرح شفافیت آراء نمایندگان را اینگونه بیان‌کرد: اگر آن تعداد نمایندگانی که اعلام کردند با شفافیت آرا موافق هستند، واقعا موافق بودند، پیشنهاد این طرح در مجلس رای می‌آورد، اکثرا دلیل موافقت نمایندگان نیز به خاطر جو روانی است که افرادی که بالظاهر پرچم‌داران شفافیت در جامعه هستند ایجاد کردند.

 

وی با بیان اینکه با اصرار تعدادی از نمایندگان را به وادار به رسیدگی به این طرح کرده‌اند، گفت: شما اول ببینید که پرچم‌داران طرح شفافیت آرا که بالظاهر، طرح قشنگی هم می‌آید و همه  آن را می‌پسندند، اما پشت آن خیلی خطرناک است، چه کسانی هستند.

 

این نماینده مجلس گفت: طرح شفافیت با به توپ بستن مجلس مساوی است و دارم انواع پیامک‌های تهدید و توهین‌آمیزی را که در زمان تصویب FATF برای ما فرستادند، مرور می‌کنم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: