صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۸:۰۴
  • چهارشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
  • Wednesday 27 July 2022
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 05
کد خبر: ۲۳۹۴۳

خنجر مقتدی صدر بر پیکر دولت عبدالمهدی

در حالی که مرجعیت شیعه عراق خواستار ارائه برنامه اصلاحی از سوی دولت عبدالمهدی شده است، مقتدی صدر همسو با دشمنان ملت عراق، دولت را به خونریزی متهم کرده و خواستار استعفای آن شده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ بحران در عراق در حالی چهارمین روز خود را پشت سر گذارده، که دولت عبدالمهدی از قوای سه گانه خواسته تا جهت ارائه برنامه های اصلاحی و تامین مطالبات معترضین پشت دولت قرار گیرند.

 

طی سخنرانی خود از قوه قضائیه و قوه مقننه این کشور خواست برای اجرای طرح‌های مطلوب جهت تحقق اصلاحات با دولت وی همکاری مشترک داشته باشند.

 

او از همه ائتلاف‌های سیاسی بزرگ عراق دعوت کرد که با دولت فعلی این کشور جهت فراهم کردن همه شرایط اصلاحات همکاری داشته باشند.

 

عبدالمهدی گفت که دولت او ملزم به اجرای بالاترین سطح شفاف‌سازی است و موضع مرجعیت در قبال حوادث اخیر نشان داد که مرجعیت عراق منبع مورد اعتمادی است که راه هدایت را در زمان سختی و مشکلات ترسیم می‌کند.

 

«احمد الصافی» نماینده آیت‌الله سیستانی و خطیب نماز جمعه شهر کربلا، ضمن حمایت از مطالبات مشروع معترضان، هرگونه خشونت در تظاهرات اخیر و حمله به معترضان و نیروهای امنیتی را محکوم کرد و از مقامات خواست دست به اصلاحات واقعی بزنند.

 

مقتدی صدر خواستار استعفای دولت شد

رهبر جریان الصدر عراق و رهبر ائتلاف «سائرون» در پارلمان این کشور، در بیانیه‌ای شامگاه جمعه (۱۲ مهر) از دولت خواست استعفاء دهد.

 

به گزارش شبکه سومریه عراق، مقتدی صدر از دولت این کشور خواست سریعاً استعفا داده تا زمینه برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی مهیا شود.

 

رهبر جریان صدر عراق گفته است با توجه به شرایط فعلی عراق، دولت باید استعفا دهد تا آنچه وی «خونریزی» در عراق خوانده، متوقف شود.

 

مقتدی الصدر در حالی خواستار استعفای دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق شده است که او ساعاتی پیش بعد از توصیه‌های مرجعیت عالی شیعیان که از دولت خواست دست به اصلاحات بزند، اعلام کرد که تا زمان ارائه برنامه اصلاحاتی دولت نمایندگان ائتلاف متبوع او، در جلسات پارلمان شرکت نکنند.

 

همزمان با این درخواست مقتدی الصدر، ائتلاف فتح اما از دولت عبدالمهدی حمایت کرد و گفت که به این دولت اختیارات تام جهت پیش‌برد اصلاحات و تغییرات لازم می‌دهد و از آن‌ها در آینده نزدیک حمایت خواهد کرد.

 

دو فراکسیون پارلمان عراق فعالیت‌های خود را به حالت تعلیق درآوردند

مقتدی صدر، رهبر جریان الصدر عراق طی بیانیه‌ای خطاب به نمایندگان پارلمان از جناح سائرون اعلام کرد: در اعتراض به تحولات اخیر در کشور بدون تردید فعالیت‌های خود را در مجلس به حالت تعلیق درآورید.

 

صدر از نمایندگان جناح «سائرون» درخواست کرد که تا احقاق درخواست‌های مردم در نشست مجلس حضور نیابند.

 

جناح سائرون از 325 کرسی مجلس عراق 54 کرسی را در اختیار دارد.

 

در راستای حمایت از این خواسته، نمایندگان ائتلاف «سائرون» به رهبری مقتدی صدر و ائتلاف «محور ملی» به رهبری خمیس الخنجر فعالیت‌های خود در پارلمان عراق را تا زمانی که دولت پاسخگوی مطالبات مردم باشد، به حالت تعلیق درآورده‌اند.

 

ائتلاف سائرون به عنوان بزرگترین گروه شیعه در پارلمان عراق طی بیانیه‌ای به معترضان نسبت به اقدامات تحریک‌آمیز هشدار داده و آنها را به پرهیز از خشونت فراخواند.

 

همچنین ائتلاف محور ملی که شمار نمایندگان آن در پارلمان عراق به 17 نفر می رسد، با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود از اعتراضات مردمی علیه فساد و نقض حقوقشان را اعلام کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: