صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۵:۱۰
  • چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
  • Wednesday 22 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 05
کد خبر: ۲۳۹۵۵

تلاش عربستان برای خروج از باتلاق یمن

رویترز در گزارشی مدعی شده است که عربستان سعودی بیش از هر زمانی در پی یافتن طرحی برای ایجاد آتش بس در جنگ با همسایه جنوبی اش می باشد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ قریب به چهار سال از جنگ خانمان سوز سعودی بر علیه مردم مظلوم و ستم دیده یمن می گذرد، جنگی که تنها آورده آن، میلیون ها آواره و صدها هزار گرسنه و ده ها هزار مرگ بوده است.

 

عدم پیروزی سعودی در جنگ یاد شده و قدرت فزاینده انصارالله در خلال ماه های اخیر به کلی موازنه جنگ را تغییر داده تا آنجا که شاهد حملاتی شدید به خطوط لوله نفتی و حمله به تاسیسات آرامکو بوده ایم.

 

رویترز در گزارشی که اخیر منتشر کرده مدعی شده است که سعودی ها در پی یافتن راهی برای خروج از بحران اند. این گزارش می افزاید، در صورت دستیابی به چنین آتش بسی، تلاش‌های سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ در یمن و ارسال کمک‌های انسانی به این کشور وارد مرحله تازه‌ای خواهد شد.

 

انصارالله دو هفته پیش پیشنهاد کردند در صورتی که ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی حملات به مناطق تحت کنترل این گروه را متوقف کند، آنها نیز به حملات خود علیه عربستان پایان خواهند داد.

 

عربستان تاکنون به طور رسمی این پیشنهاد را رد یا قبول نکرده است، اما سه منبع دیپلماتیک و دو منبع مطلع به رویترز گفته اند عربستان سعودی به طور جدی در حال بررسی نوعی آتش بس در یمن باری پایان دادن به درگیری ها است.

 

دو منبع مطلع گفته‌اند، میزان حملات هوایی عربستان سعودی به قلمرو تحت کنترل شبه نظامیان حوثی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

 

خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان روز پنج‌شنبه در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که ریاض با دید «مثبت» به پیشنهاد حوثی‌های یمن برای برقراری آتش بس در این کشور می‌نگرد. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نیز پیشنهاد حوثی‌های یمن را «گام مثبتی» برای مذاکره سیاسی دانسته است.

 

سازمان ملل متحد از جنگ یمن به عنوان بدترین «فاجعه انسانی» جهان یاد می‌کند. تلاش‌های سازمان ملل برای برقراری آتش بس در یمن تاکنون با ادامه حملات هوایی ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان و حملات موشکی و پهپادی حوثی‌ها به خاک عربستان بی‌نتیجه مانده است.

 

عربستان سعودی در حالی به دنبال عقب نشینی از جنگ یمن بوده که بعد از چهارسال حملات نظامی به غیرنظامیان، یمن را به یک ویرانه تبدیل کرده است.

نظر شما