صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۱:۰۵ - ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 07
کد خبر: ۲۴۲۲۷

مولانا اهل کدام کشور است؟

رئیس بنیاد ایرانشناسی گفت: مولانا به لحاظ شخصیت معرفتی به هیچ جامعه‌ای محدود نمی‌شود و به همه بشریت متعلق است اما او در اصل ایرانی است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ مراسم بزرگداشت مولانا به همت بنیاد ایرانشناسی با حضور آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای؛ رئیس بنیاد ایرانشناسی،‌ غلامعلی حداد عادل؛ رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سیدعلی اصغر میرباقری‌فرد رییس کرسی مولوی پژوهی، عبدالمهدی مستکین مدیر فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو، قاسم پورحسن دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی و علاقه‌مندان به مولانا صبح روز دوشنبه (۱۵ مهرماه) در بنیاد ایرانشناسی برگزار شد.

در این مراسم ابتدا آیت الله سیدمحمد خامنه‌ای به ایراد سخن پرداخت و گفت: وقتی صحبت از مولوی به میان می‌آید بحث اینکه او اهل کجاست و اینکه او ایرانی است، مطرح می‌شود. بلخ در دوران گذشته یکی از شهرهای ایران بود و از زمان ساسانیان منطقه‌ای به نام صوفیه نام داشت که در قلمروی ایران بود و شخصیت‌هایی چون فارابی، ابن‌سینا ایرانی هستند چون زبان‌شان فارسی بود. تمام مثنوی فارسی است بنابراین مسائل سیاسی نباید به میان بیاید.

آیت الله خامنه‌ای ادامه داد: محمدبن محمدبن حسین نام مولوی است. تنها شیعیان هستند که نام حسین را برمی‌گزینند. نیاز به اثبات او به عنوان یک ایرانی نیست. مولوی دو شخصیت دارد. او ایرانی است و به لحاظ شخصیت معرفتی متعلق به هیچ جامعه‌ای نیست و به بشر تعلق دارد. هیچ‌گاه نباید مولوی و ابن سینا را در قفس کوچک مرز حبس کرد. ما افتخار می‌کنیم او ایرانی است و در ایران چنین درخت تناوری وجود دارد که ثمرات آن همه عالم را بهره‌مند کرده است.

غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به عنوان دومین سخنران مراسم گفت: همه پیام مولانا و عالم مولانا این است که ما باید یک معنا، مقصد و مبدأ داشته باشیم. ما مسافران یک راه هستیم. چند هزار غزل آتشناک دیوان شمس را باید در این زمینه خواند. ما ز بالاییم و بالا میرویم. فردوسی شاهنامه سرود و مولانا عشق‌نامه.

مهدی مستکین مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو به عنوان سومین سخنران گفت: عصر ما عصر بیقراری، اضطراب و تشویش است. امروزه با این اضطراب و ضرباهنگ تند زندگی آدمی از موزون شدن و موزون بودن باز ایستاده است. انسان در پرتو آرای مولوی موزون و خوش آب و رنگ می‌شود.

سیر علی اصغر میرباقری فرد رییس کرسی مولوی پژوهی هم به عنوان چهارمین سخنران گفت: امروز توجه به سرمایه فرهنگی یک فرصت بی نظیر برای ملت‌ها فراهم کرده است. داشتن سرمایه فرهنگی یک فرصت است. ما از این فرصت ما چقدر هوشمندانه استفاده کرده‌ایم؟ یکی از این سرمایه‌های گرانقدر مولاناست. مولانا از شخصیت های طراز اول علمی و فرهنگی کشور است.

قاسم پورحسن دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی صاحب کرسی فلسفه هم به عنوان آخرین سخنران نشست گفت: این سخن که مولانا مخالف عقل است حرف بسیار نادرستی است؛ اگر عقل مساوی عقل حسابگر و استدلالی باشد. اگر عقل نباشد ما حتی متنیت وحی را هم نمی‌توانیم درک کنیم. مولانا ادامه‌دار حیات عقلی ماست.

منبع: سلام نو

نظر شما