صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 08
کد خبر: ۲۴۳۳۳

چرخش مجدد ترامپ: به کُردها پول و سلاح می دهیم

رئیس جمهور آمریکا که در خلال ۲۴ ساعت اخیر بارها مواضعش را در قبال حمله احتمالی ترکیه به شمال سوریه تغییر داده؛ در چرخشی مجدد از حمایت مالی و نظامی آمریکایی ها از شبه نظامیان کُرد خبر داده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ توئیت اول ترامپ دال بر عقب نشینی نیروهای آمریکایی از شرق رود فرات گویا برایش بسیار گران تمام شده است. علاوه بر دموکرات ها، قاطبه جمهوری خواهان و رهبران نظامی آمریکا نیز تلویحا به او خرده گرفته و نسبت به عواقب این عقب نشینی به ترامپ هشدار داده اند.

 

همین امر موجب شد تا بلافاصله ترامپ در توئیتی مبهم بنویسد که اگر ترکیه ازخطوط قرمز عبور نماید اقتصادش ویران خواهد شد. با این حال رئیس جمهور آمریکا از تشریح خط قرمزش سخنی به میان نیاورده است.

 

ترامپ در پیامی توئیتری نوشت: «همان‌طور که پیشتر این را با قدرت گفته‌ام، این جا نیز از جهت تاکید دوباره می‌گویم که اگر ترکیه دست به هرکاری بزند که من، با خِرَد شگرف و بی‌مانندم، آن را فراتر از محدوده‌های [مجاز] بدانم، اقتصاد ترکیه را کاملا ویران و نابود خواهم کرد (این کار را قبلا هم انجام داده‌ام!).»

 

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه پیام خود اضافه کرد که ترکیه و اروپا و دیگر کشورها باید مراقب جنگجویان و خانواده های داعش باشد. او افزود: «ایالات متحده بسیار فراتر از حد انتظار همگان کار کرده است که تسخیر صد درصد خلافت داعش از آن جمله است. حالا زمان آن رسیده که دیگران در منطقه، که برخی بسیار ثروتمند هم هستند، از قلمروی خودشان محافظت کنند. آمریکا بسیار باعظمت است!»

 

حال اما رئیس جمهور آمریکا به این حد نیز اکتفا نکرده و در موضعی جدید از ضرورت حمایت تسلیحاتی از کردها سخن به میان آورده است. ترامپ در واکنش‌ به انتقادهایی که به تصمیم خروج نیروهای نظامی آمریکا از شمال سوریه مطرح می‌شود، ضمن تاکید بر روابط نزدیک واشنگتن با ترکیه، گفت که خروج نیروهای نظامی به معنای رها کردن کُردها نیست.

 

رئیس جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۶ مهر ماه در پیام‌هایی در توئیتر با اشاره ضمنی به دعوت خود از رئیس‌جمهوری ترکیه برای سفر به آمریکا در ماه آینده، یادآور شد که ترکیه یک شریک بزرگ تجاری ایالات متحده و یک عضو مهم ناتو است.

 

ترامپ همچنین در توئیت دیگری نوشت: «شاید ما در حال طی کردم روند خروج از سوریه باشیم، ولی به هیچ وجه کُردها را، که مردمی ویژه و جنگاورانی عالی هستند، تنها نمی‌گذاریم.»

 

رئیس جمهوری آمریکا افزود: «[ترکیه] به خوبی می‌داند ما در حالی که فقط ۵۰ نیروی نظامی در آن بخش از سوریه داشتیم، و حالا آن‌ها منتقل شده‌اند، هرگونه نبرد غیراجباری یا غیرضروری از سوی ترکیه خسارت سنگینی را به اقتصاد و واحد پولی متزلزلشان وارد خواهد کرد.»

 

پرزیدنت ترامپ گفت: «ما به کُردها، چه به لحاظ مالی و چه به لحاظ تسلیحاتی، کمک می‌کنیم.»

 

رئیس جمهوری آمریکا پیشتر با رد انتقادها از تصمیم خود برای خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، گفت که نمی‌خواهد آمریکا درگیر جنگ‌های بی‌پایان باشد و از زمان نامزدی در انتخابات گفته بود که هدف او بازگرداندن نیروهای آمریکا است.

 

همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از مناطقی در شمال شرقی سوریه، ارتش ترکیه نیروها و ادوات نظامی خود را در مرز این کشور با سوریه مستقر کرده و آماده است تا به مواضع شبه‌نظامیان کُرد متحد آمریکا حمله کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: