صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۲:۱۸
  • شنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۱
  • Saturday 03 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۱ - ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 10
کد خبر: ۲۴۵۲۷
بلومبرگ افشا کرد:

درخواست ترامپ برای آزادی رضا ضراب

بلومبرگ در خبری افشاگرانه مدعی شده که دونالد ترامپ فشار زیادی بر وزیر خارجه پیشین آمریکا آورده تا زمینه آزادی تاجر ثروتمند ایرانی-ترکیه ای را فراهم آورد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ نام رضا ضراب تاجر ثروتمند ایرانی که تابعیت ترکیه را نیز دارد در طول سالیان اخیر بارها و بارها بر سر زبان ها افتاده است. از رشوه دادن او به اعضای کابینه ترکیه تا دور زدن تحریم های ایرانی بخشی از اقداماتی است که تا کنون به ضرای انتساب داده شده است.

 

بازداشت وی در آمریکا نیز با موجی خبری وسیعی همراه بود. حالا بلومبرگ بر مبنای شواهدی مدعی است که ترامپ کوشیده زمینه آزادی ضراب را فراهم کند.

 

شبکه خبری بلومبرگ به نقل از منابع مطلع گزارش می دهد که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ به رکس تیلرسون وزیر خارجه وقت آمریکا فشار آورده بود وزارت دادگستری را برای کنار گذاشتن پرونده جنایی علیه رضا ضراب قانع کند.

 

به گزارش بلومبرگ رکس تیلرسون درخواست رئیس جمهور آمریکا را نپذیرفت و استدلال کرد این کار دخالت در تحقیقات جاری قضایی درباره ضراب خواهد بود. منابع مطلع به بلومبرگ گفتند سایر حاضران در کاخ سفید از درخواست رئیس جمهور جا خوردند.

 

به گزارش بلومبرگ تیلرسون که از فوریه ۲۰۱۷ تا آخر مارس ۲۰۱۸ وزیر خارجه بود، همان زمان فورا به جان کلی رئیس دفتر کاخ سفید گفت که این درخواست غیرقانونی خواهد بود.

 

بلومبرگ نام هیچ یک از منابع خود در این گزارش را فاش نکرده است.

 

کاخ سفید، رکس تیلرسون و جان کلی به سوالات بلومبرگ در این باره پاسخ نداده اند. یک شخص آشنا با موضوع هم گفت که وزارت دادگستری هرگز قصد کنار گذاشتن اتهامات علیه ضراب را نداشت.

 

ضراب مایکل میوکیسی وزیر سابق دادگستری آمریکا و رودی جولیانی را به عنوان وکیل استخدام کرده بود. جولیانی گفته است که او مکررا با مقام های دولت تماس گرفت تا راه حلی دیپلماتیک برای موکل خود در خارج از دادگاه بیابد.

 

بلومبرگ می نویسد که این ماجرا احتمالا نگرانی منتقدان درباره سیاست های ترامپ در قبال ترکیه و روابط او با "رئیس جمهور مستبد" این کشور، رجب طیب اردوغان، را تشدید می کند: "آزادی ضراب برای اردوغان در اولویت بود، تا این که این تاجر طلا قبول کرد با دادستان ها در نیویورک همکاری کند."

 

بنابه گزارش درخواست ترامپ از تیلرسون در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ مطرح شد. جولیانی اکنون وکیل شخصی دونالد ترامپ است اما در آن زمان چنین نقشی نداشت.

 

بلومبرگ می نویسد: "جولیانی در مصاحبه ای تلفنی در ماه جاری ابتدا تکذیب کرد که هرگز موضوع پرونده ضراب را با ترامپ مطرح کرده باشد اما بعدا گفت ممکن است چنین کرده باشد. او گفت در تلاش برای ترتیب دادن مبادله ضراب با اندرو برانسون، کشیش آمریکایی زندانی در ترکیه که بعدا آزاد شد، با مقام های آمریکایی صحبت کرده بود."

 

بنابه این گزارش جولیانی گفت: "فرض کنید درباره آن با ترامپ صحبت کردم - خوب که چه؟ من آن زمان یک وکیل خصوصی بودم. شاید اشتباه می کنم. شاید در مقطعی در محاوره ای از او نام برده باشم."

 

بنابه این گزارش جولیانی گفته که در مورد پرونده ضراب با مقام های وزارت خارجه صحبت کرده و این موضوع را دو سال قبل علنی کرده بود، هرچند نگفت که آیا هرگز مستقیما در این باره با رکس تیلرسون صحبت کرده بود یا نه. او گفت: "شما حق ندارید از این موضوع خبر داشته باشید."

 

بلومبرگ می نویسد که نگرانی ها در مورد نزدیکی ترامپ به اردوغان این هفته بعد از آن تشدید شد که او روز یکشنبه اعلام کرد نیروهای آمریکایی را از مسیر عملیات ترکیه در شمال سوریه خارج می کند. تصمیمی که با انتقاد شدید جمهوری خواهانی روبرو شد که می گویند با این کار جان کردها را به خطر انداخته، نیرویی که متحد مهم آمریکا در شکست دادن داعش بودند.

 

حمله ترکیه به نواحی تحت کنترل نیروهای کرد در سوریه اکنون شروع شده است.

 

رضا ضراب در سال ۲۰۱۶ در جریان سفری تفریحی به آمریکا دستگیر شد و دادستان ها گفتند "روابط نزدیکی" با رجیب طیب اردوغان دارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: