صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۳:۱۰
  • چهارشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
  • Wednesday 14 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۵ - ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 12
کد خبر: ۲۴۶۸۸

ظریف: به توافق آدانا بازگردیم

وزیر امورخارجه کشورمان از آمادگی تهران برای میانجیگری میان ترکیه، حکومت سوریه و کُردهای مستقر در شمال این کشور خبر داد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ از زمان آغاز حملات ترکیه به شمال سوریه، جمهوری اسلامی ضمن مخالفت با سیاست نظامی در پیش گرفته از سوی آنکارا، در پی میانجیگری برای حل معضل یاد شده برآمده است.

 

محمد جواد ظریف شب گذشته و در همین رابطه به گفتگویی تفصیلی با شبکه تی آر تی پرداخت. امروز نیز ظریف در توئیتر به گفتگوی یاد شده اشاره کرده و راه حل عبور از بحران را بازگشت طرفین به توافق آدانا دانسته است.

 

ظریف در پیامش تصریح کرد: توافق آدانا میان ترکیه و سوریه همچنان معتبر است و می‌تواند بهترین راه برای دستیابی به امنیت باشد. ایران می‌تواند برای گردهم آمدن کردهای سوریه، دولت سوریه و ترکیه کمک کند تا ارتش سوریه به همراه ترکیه بتوانند از مرزهایشان محافظت کنند.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در بخش دیگری از این مصاحبه که روز جمعه منتشر شد، به طرح صلحی اشاره کرد که وی در ابتدای فعالیتش به عنوان وزیر امورخارجه به همتای ترک خود ارائه داده بود. ظریف گفت: من در طرحم خواهان آتش‌بس فوری، برقراری مذاکرات داخلی در سوریه و انتخابات شدم. حال نیز معتقدم به مذاکرات داخلی در سوریه و قانون اساسی در سوریه نیاز است. ما باید برای انتخابات آتی سوریه که در سال ۲۰۲۱ برگزار می‌شود آماده شویم. از  نظر من در وهله اول تبیین قانون اساسی سوریه حائز اهمیت است.

 

ظریف: بنا بر مسئولیت استراتژیک خود با سلاح هسته‌ای مخالفیم

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در حساب کاربری خود در توئیتر در توئیتی دیگر با یادآوری فتوای مقام معظم رهبری در حرام دانستن استفاده و دستیابی به سلاح هسته‌ای گفت: رهبر ایران از مدت‌ها پیش به طور صریح روشن کرده است که تسلیحات هسته‌ای غیر اخلاقی و مغایر با شرع و دین است.

 

وی ادامه داد: به همین خاطر هر نوع توسعه، مالکیت، ذخیره و استفاده از سلاح هسته‌ای حرام و ممنوع است. ما به‌طور قاطع و بنا به وظیفه دینی، اخلاقی و مسئولیت استراتژیک خود، با سلاح هسته‌ای مخالفیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: