صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۵:۳۹
  • سه‌شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱
  • Tuesday 08 November 2022
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 13
کد خبر: ۲۴۷۴۳

راس العین مرکز جدال ترکیه و کُردها

از شهرک کوچک راس العین در خط مرزی سوریه با ترکیه به عنوان مرکز ثقل درگیری روزهای اخیر نام برده می شود.

به گزارش راهبرد معاصر؛ جنگ ترکیه در شمال سوریه در حالی وارد پنجمین روز خود می شود که ترکیه مدعی است توانسته شهرک کوچک راس العین را به تصرف خود در آورد؛ امری که با قاطعیت از سوی شبه نظامیان کُرد تکذیب می شود.

 

وزارت دفاع ترکیه با انتشار بیانیه ای از به کنترل درآمدن شهر راس العین در شمال شرق سوریه و شرق فرات خبر داد.

 

در این بیانیه آمده است: در نتیجه پیشروی موفقیت آمیز عملیات چشمه صلح، مناطق مسکونی و مرکز شهر راس العین به کنترل درآمد.

 

ادعای تصرف راس العین در حالی است که نیروهای یگان های مدافع خبق مدعی اند همچنان کنترل این شهرک در اختیار آنان است. یک فرمانده شبه نظامیان کُرد گفته است که در صورت ضرورت با مسکو و دمشق مذاکره خواهد شد و این نیروها در حال برنامه ریزی برای یک سال جنگ با ترکیه هستند.

 

«مظلوم عبدی» فرمانده شبه نظامیان کُرد گفت که آنها در حال برنامه ریزی برای جنگی به مدت یک سال با نیروهای ترکیه و گروه‌های مسلح در شمال سوریه هستند.

 

عبدی که در جریان یک نشست مطالعاتی درباره مطالعات شرق دور در واشنگتن، از طریق اینترنت صحبت می‌کرد گفت: «نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) برای محافظت از ملت خود در صورت ضرورت با دمشق و مسکو مذاکره خواهند کرد.»

 

وی اضافه کرد: «"دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا به دنبال ایجاد سازش میان ما و ترک‌هاست و ما آماده مذاکره با ترکیه هستیم و شرط ما برای آن آتش بس است.»

 

فرمانده شبه نظامیان کُرد در ادامه سخنانش گفت: «نیروهای دموکراتیک سوریه در حال برنامه ریزی برای جنگی بیش از یک سال هستند و اگر آمریکا قادر به ایجاد راه حل مسالمت‌آمیز بین ما و ترکیه نباشد از واشنگتن خواهیم خواست تا مانع از آن شود که ترکیه از حریم هوایی استفاده کند؛ در این صورت ما قادر به دفاع از خود خواهیم بود.»

 

آوارگی بیش از ۱۹۰ هزار نفر از آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه

 

کردهای سوریه امروز (شنبه) از آواره شدن ۱۹۱ هزار و ۶۹ نفر از ساکنان مناطق شمالی این کشور از آغاز عملیات نظامی ترکیه در منطقه شرق فرات خبر دادند.

 

به گزارش خبرگزاری "اسپوتنیک" روسیه، "تشکیلات خودمختار مناطق کردنشین سوریه" با صدور بیانیه ای افزود: به دلیل حمله های ارتش ترکیه به روستاها و شهرهای شمالی و شرقی سوریه و تهدید جان غیرنظامیان، موج گسترده ای از شهروندان کرد مشغول تخلیه کامل سکونتگاه های خود هستند.

 

کردهای سوریه خاطرنشان کردند که همه مناطق از "دریک" در شرقی ترین نقطه کردنشین تا "عین العرب" (کوبانی) در غرب شاهد موج آوارگان است.

 

سازمان ملل متحد نیز روز گذشته (جمعه) از آمار آوارگی ۱۰۰ هزار نفر در شمال سوریه خبر داده بود.

 

خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی) هم به نقل از وزارت دفاع ملی این کشور، تعداد کشته های عملیات موسوم به "چشمه صلح" را تاکنون ۳۹۹ نفر اعلام کرده است.

 

ترکیه چهارشنبه گذشته از آغاز عملیات نظامی تحت عنوان "چشمه صلح" در شمال شرق سوریه خبر داد و حدود شش ساعت پس از آن نیروهای زمینی ارتش این کشور نیز وارد خاک سوریه شدند.

 

"رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه جمعه شب در اولین سخنرانی پس از آغاز عملیات "چشمه صلح"، توقف عملیات علیه گروه‌های کرد که آنها را تروریست می‌خواند، رد کرد.

 

سوریه با محکوم کردن حمله ترکیه به مناطق کردنشین شمال کشورش اعلام کرده است که ارتش دمشق برای مقابله با هرگونه چالشی آماده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: