صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 15
کد خبر: ۲۵۰۲۲

ظریف: حمله به سابیتی اقدامی دولتی بود

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به حمله به نفتکش سابیتی گفت: حمله یاد شده،‌ از سوی یک یا چند دولت صورت پذیرفته و تهران آن را اقدامی دولتی قلمداد می کند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ هفته پیش بود که نفتکش ایران سابیتی در نزدیکی بندر جند عربستان هدف دو حمله موشکی قرار گرفت. امری که به نشت نفت در دریای سرخ منجر شده و موجب شد تا نفتکش یاد شده راه خویش را متوقف کرده و به سوی ایران باز گردد.

 

دو روز پس از واقعه خبرگزاری اسپوتنیک در مصاحبه ای از وزیر امور خارجه عربستان پرسید که از آنجاییکه شما ایران را مقصر حمله به تأسیسات نفتی خود می دانید. آیا حمله به نفتکش ایرانی جواب طرف سعودی است؟

 

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در پاسخ گفت: "البته که نه. ما اینگونه رفتار نمی کنیم. ما به این خاطر ایران را مقصر می دانیم زیرا این حملات از سمت شمال رخ داده است، نه از جنوب. ما از سازمان ملل خواستیم که تحقیقاتی در این باره انجام دهد و چندین کشور نیز به آن پیوستند. پس از اتمام، نتایج را منتشر خواهیم کرد. ما در مورد نفتکش ایرانی اطلاعات متناقضی داریم، کسی می گوید نشت نفت رخ داده است، کسی می گوید نه. ماجرا هنوز مشخص نیست. اما تکرار می کنم که ما اصلاً درگیر آن نیستیم. داستان تمام نشده است. بیایید صبر کنیم تا بدانیم چه اتفاقی افتاده است."

 

حمله به نفتکش ایرانی سابیتی، سومین حمله مشکوک به نفتکش های ایرانی در دریای سرخ و در نزدیکی بنادر سعودی محسوب می شود. مقامات کشورمان با انتشار تصاویر از هدف گرفتن این نفتکش توسط موشک خبر داده اند.

 

اکنون محمد جواد ظریف در توئیتی به این مسئله پرداخته و از نقش دولت یا دولت هایی در این واقعه سخن گفته است. ظریف، درباره حمله به نفتکش ایرانی سابیتی نزدیکی بندر جده عربستان، گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی حمله به نفتکش ایرانی توسط یک یا چند دولت انجام شده، البته بررسی‌ها در حال انجام است، اما تا زمانی که به نتایج متقن در این باره دست نیابیم، دولتی را متهم نخواهیم کرد.

 

وزیر امور خارجه افزود: حمله به نفتکش ایرانی اقدامی پیچیده بوده که حامی دولتی داشته و اقدامی دولتی بوده است.

 

وی درباره پایان مهلت 4 ماهه FATF به ایران، افزود: برای اجلاس آینده FATF اقدامات بسیار خوبی در کشور انجام شده است، البته گروه ویژه اقدام مالی در دوره گذشته مصوبه‌ای داشته است اما وزارت امور خارجه حداکثر تلاش خود را به کار می گیرد تا حداقل ضرر به کشور وارد شود.

 

ظریف در گفت‌وگو با خانه ملت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سفر محرمانه برادر ولیعهد امارات به ایران صحت دارد یا خیر، تصریح کرد: درباره این ادعا تحقیق کرده ام و چنین خبری صحت ندارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: