صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۱۳ - ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 16
کد خبر: ۲۵۱۲۵

ادعای لوفیگارو مبنی بر همکاری فرانسه در بازداشت زم بر چه مبنایی استوار است؟

نشریه لوفیگارو در مطلبی مدعی شده است که سرویس های امنیتی فرانسه جهت آزادی دو شهروند فرانسوی زندانی در تهران، زمینه را برای دستگیری روح الله زم توسط سرویس امنیتی ایران تسهیل نموده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ خبر دستگیری روح الله زم توسط پاسداران گمنام امام زمان، همچنان در صدر اخبار و محافل داخلی قرار دارد. در این میان نشریات و رسانه های بین المللی نیز به تجزیه و تحلیل های متفاوت و گاها متعارضی درباره ی نحوه دستگیری مدیر گروه تلگرامی آمد نیوز پرداخته اند. شماری از این نشریات از فرود هواپیمای حامل روح الله زم در فرودگاه شیراز سخن به میان آورده اند. هواپیمایی که از مبدا باکو به سوی دوبی در حرکت بوده است، شماری دیگر از بازداشت او در ترکیه و با همکاری سازمان میت خبر داده و برخی دیگر محل دستگیری را عراق عنوان نموده اند.

 

نشریه فرانسوی لوفیگارو نیز در این میان به حدس و گمان هایی پرداخته است. این در حالی است که مقامات امنیتی کشورمان تا کنون هیچ اطلاعاتی درباره نحوه دستگیری وی اعلام نکرده‌اند، با این حال روزنامه لوفیگارو چاپ پاریس از قول «منابعی» جزئیاتی از نحوه دستگیری وی منتشر کرده‌ است.

 

به ادعای این نشریه، تشکیلات امنیتی ایران یک زن جوان را برای دیدار با روح الله زم به پاریس، محل اقامت او، اعزام کرده‌اند. این زن، روح الله زم را متقاعد می‌کند تا برای دیدار با آیت الله سیستانی به نجف عراق سفر کند. وی پس از ورود به نجف در دام نیروهای امنیتی ایران افتاده، دستگیر و به داخل کشور منتقل می‌شود.

 

این گزارش می‌افزاید که نیروهای امنیتی ایران تلفن همراه و رایانه وی را نیز در اختیار گرفته‌اند و از این طریق توانسته‌اند اطلاعات مهمی درباره «منابع خبری» زم به دست بیاورند.

 

این در حالی است که به دنبال طرح ادعاهایی در خصوص سفر روح الله زم به عراق جهت دیدار با آیت الله سیستانی، یک مقام مسئول در دفتر ایشان نکاتی در این باره مطرح کرده است. این مقام مسئول در دفتر مرجعیت عالی شیعیان در نجف اشرف می گوید: ادعاى منتشر شده در بعضى از رسانه ها مبنى بر حضور روح الله زم در دفتر حضرت آیت الله سیستانى و دیدار معظم له با وى کاملاً دروغ و بى اساس است.

 

نامبرده هیچگاه ارتباطى مستقیم ویا غیر مستقیم با این دفتر نداشته و کسى درخواست ملاقات براى او ننموده واز  آمدن و یا نیامدنش به عراق نیز هیچگونه اطلاعى نداریم.

 

در  گزارش لوفیگارو همچنین آمده است که روح الله زم تحت حفاظت پلیس فرانسه بود و با اینکه مقامات فرانسوی از سفر وی به عراق اطلاع داشتند اما مانع این سفر نشدند. این نشریه ادعا می‌کند که احتمالا مقامات فرانسوی چشم خود را بر روی دستگیری روح الله زم بسته‌اند. احتمالا دلیل این اقدام نیز آزادی دو شهروند فرانسوی از ایران است که از ماه ژوئن در زندان به‌سر می‌برند.

 

به نوشته لوفیگارو کاخ الیزه برای آزادی فریبا عادل‌خواه و یکی از دوستانش، رونالد مارشال از زندان‌های ایران به شدت تحت فشار است و گمان می‌رود دستگیری زم روند آزادی آنها را تسهیل کند.

 

لوفیگارو به نقل از یکی از منابع خود نوشته است که دستگیری زم «با مقداری کمک سرویس‌های [اطلاعاتی] فرانسوی می‌تواند مذاکرات آزادی فریبا عادل‌خواه و دوستش را دوباره به جریان بیاندازد. همچنین تهران نیز می‌تواند با استفاده از دو شهروند فرانسوی بازداشت شده از نخست وزیر فرانسه بخواهد تا از استرداد یک شهروند ایرانی به آمریکا جلوگیری کند.»

 

این فرد یک مهندس ایرانی است که در ماه فوریه به درخواست آمریکا به اتهام دور زدن تحریم‌ها و کمک به برنامه هسته‌ای ایران بازداشت شد.

 

این روزنامه پیشتر، در شماره پانزدهم شهریورماه خود طی گزارشی درباره بازداشت فریبا عادلخواه، شهروند ایرانی_فرانسوی در تهران، نوشته بود: «یکی از احتمالا مطرح شده این است که جمهوری‌اسلامی امیدوار است عادلخواه را با یک ایرانی دستگیر شده در فرانسه با نام جلال روح‌الله‌ نژاد مبادله کند.»

 

ادعاهای طرح شده از سوی لوفیگارو در حالی است که روز سه‌شنبه رسانه‌های کشورمان از قول «یکی از مسئولان طراحی و اجرای عملیات سازمان اطلاعات سپاه برای بازداشت روح‌الله زم» نوشتند که «ویژگی این عملیات، معماری دقیق و چند لایه اطلاعاتی است که طی آن و با استفاده از روش‌های نرم اطلاعاتی، سوژه مورد نظر از مجموعه سپرهای حفاظتی که از سوی سرویس‌های جاسوسی بیگانه برای او فراهم شده بود جدا و وارد تور سازمان اطلاعات سپاه شد.»

 

این مقام سازمان اطلاعات سپاه پاسداران با بیان این‌که «رسانه‌های گروهی پس از انتشار اطلاعیه سپاه تلاش کردند تا عملیات انجام شده را در سطح دستگیری یک روزنامه نگار تقلیل دهند»، گفت: «به صورت طبیعی دستگیری یک فرد که با پوشش کار رسانه‌ای در حال دروغ پراکنی علیه نظام بود نمی‌تواند هدف اصلی طراحی و اجرای این عملیات پرمخاطره باشد اما فرد دستگیر شده [روح‌الله زم] کانون تلاقی و تبادل پیام در شبکه تغذیه و پشتیبانی جریان آمدنیوز در داخل و خارج کشور بوده است.»

 

خبرگزاری‌های کشورمان بدون ذکر نام و مشخصات این مقام سازمان اطلاعات سپاه از قول وی نوشتند که «در اختیار گرفتن روح‌الله زم می‌تواند شناسایی و انهدام مجموعه شبکه تغذیه و پشتیبانی جریان آمدنیوز در داخل و خارج کشور را به دنبال داشته باشد.»

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: