صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 17
کد خبر: ۲۵۲۳۳

اروپا و انگلیس بر سر برگزیت به توافق رسیدند

بوریس جانسون در خبری از توافق تازه لندن با بروکسل بر سر مسئله برگزیت خبر داد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ پس از ماه ها جدال میان جریان های سیاسی حاکم بر بریتانیا در رابطه با نحوه تعامل دولت مرکزی با مسئله برگزیت، بوریس جانسون از توافقی تازه با اروپایی ها در این باره خبر داده است.

 

دو طرف در روزهای اخیر به مذاکرات برای رسیدن به این توافق سرعت بخشیده بودند. توافق جدید نیاز به تائید پارلمان اروپا و بریتانیا دارد.

 

«جان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد، اتحادیه اروپا و بریتانیا توانستند در خصوص نحوه اجرای برگزیت به توافق برسند.

 

یونکر در حساب شخصی توئیتر خود نوشت: «در جایی که اراده وجود داشته باشد، توافق انجام می‌شود. ما به یکی دست پیدا کردیم! این توافقی منصفانه و متوازن برای اتحادیه اروپا و بریتانیا است و گواهی بر تعهد ما به یافتن راه‌حل است. پیشنهاد می‌کنم که شورای اروپا آن را مورد تأیید قرار دهد».

 

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس نیز در حساب توئیتر خود نوشت: «ما به توافق عالی جدیدی دست پیدا کردیم که کنترل [اوضاع] را به دستمان برمی‌گرداند. حالا پارلمان باید روز شنبه برگزیت را به انجام برساند تا بتوانیم به اولویت‌های دیگری مانند هزینه‌های زندگی، خدمات ملی سلامت، جرایم خشونت‌بار و محیط‌زیست بپردازیم».

 

این در حالی است که حزب «اتحادگرای دموکراتیک» ایرلند شمالی، اعلام کرده از این توافق حمایت نخواهد کرد.

 

«رابرت جنریک» وزیر مسکن دولت انگلیس در واکنش به بیانیه حزب اتحادگرای دموکراتیک گفته بود، توافق برگزیت با وجود مخالفت حزب اتحادگرای دموکراتیک قابل دست‌یابی است.

 

طبق مصوبه پارلمان بریتانیا، اگر بریتانیا تا موعد فعلی برگزیت، یعنی ٣١ اکتبربرای خروج از اتحادیه اروپا با آن به توافقی نرسد، نخست‌وزیر باید خواهان فرصت بیشتر و تعویق مهلت خروج از اتحادیه شود.

 

مشکل مرز ایرلند شمالی

ایرلند شمالی در کنار انگلستان، ولز و اسکاتلند، بریتانیا را تشکیل می‌دهد.

 

جمهوری ایرلند عضو اتحادیه اروپاست و پس از برگزیت، مرز بین این کشور و ایرلند شمالی (که بخشی از بریتانیاست) به یک مرز خارجی اتحادیه اروپا تبدیل می‌شود.

 

در حال حاضر این مرز نامریی است؛ به این معنی که هیچ‌گونه تجهیزات یا پاسگاه‌های مرزی و گمرکی در مرز دو کشور وجود ندارد.

 

بریتانیا و جمهوری ایرلند می‌خواهند این مرز را پس از برگزیت هم به همین شکل نگه دارند. برای این کار، تدابیری در توافقنامه خروج در نظر گرفته شده که به "حصار" معروف است؛ ولی این بخش توافقنامه در بریتانیا جنجالی شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: